kapsalon - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu kapsalon - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

kapsalon

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

20 Februari 2010 | Ghana, Accra

Antropologisch gezien is een kapsalon volgens mij de ideale plek voor je onderzoek. Een plek waar de lokale mensen samen komen om het haar te laten knippen, maar vooral om te roddelen over alles en iedereen. De kapper is op zijn beurt weer een ideale informant omdat hij veel connecties heeft en overal van op de hoogte is. Hiernaast houdt hij waarschijnlijk van praten, anders was hij geen kapper geworden.. In de kapsalon kun je redelijk onopvallend rondhangen (pak een tijdschrift en doe net alsof je leest), en je weet meteen wat er in het dorp gaande is. Ik was dan ook blij verrast toen mama Vic me de eerste zaterdag al meteen mee vroeg naar de kapsalon!

Al snel kwam ik er achter dat er weinig wordt geknipt in de kapsalon van de zus van mama Vic. In het kleine blauwe gebouwtje worden haren gewassen, haren gedroogd, haren gevlochten en nep haar bevestigt, maar een schaar heb ik nog niet kunnen ontdekken. O, ja ze gebruiken een grote botte schaar om het touwtje mee af te knippen waarmee het nephaar aan je vlechten wordt vast genaaid…ik heb dus zo mijn twijfels of het verstandig is om mijn haar hier te gaan laten knippen ;).

Een week na mijn eerste bezoek aan de kapsalon vroeg Mama Vic me weer mee, het was weer tijd om haar haar te wassen, en ze wilde meteen wat anders met het nephaar. Uiteraard ging ik weer mee, maar van onopvallend rondhangen en gesprekken volgen is hier helaas weinig sprake. Ten eerste roept iedereen die binnenkomt ‘obruni!’ (witte) en wil mijn blonde haren voelen (en soms heb ik het idee dat ze het willen kopen en willen bevestigen aan hun eigen haar :)..). Daarnaast wordt er Fanti gesproken, een taal die ik nog niet echt meester ben. Observeren is wel een leuke bezigheid. De tv toont een druk prekende priester, ik heb geen idee waar hij het over heeft, later wordt me uitgelegd dat hij eigenlijk alleen maar weer om geld smeekt. Mijn zus geeft haar baby de borst. Mijn moeder zit met haar hoofd onder een hete droogkap (je moet er maar zin in hebben, het is namelijk al behoorlijk heet in de kleine kapsalon). Een kapster kamt nephaar. Een klant laat haar haar wassen, ze zit op een hoge houten stoel waarvan de achterpoten schuin zijn afgezaagd zodat je schuin naar achter zit en zo precies met je hoofd in de wasbak ligt. Stomend water is er niet, dus met een pakje wordt je haar nat gemaakt en gewassen. Verkopers lopen met kleine winkeltjes op hun hoofd voorbij en verkopen ons een zakje bevroren yoghurt (lekker!!). Mama Vic trakteert ons op een cola, de felsjes worden geopend met de tanden!!! (sinds nu vind ik het geen prestatie meer als je twee bierflesjes met elkaar kunt openen, dit is pas kunstig, en hier geen afgebroken voortanden zoals in de reclame..)

Tot zover deze antropologisch zeer verantwoorde observaties. Ik zal jullie er niet verder mee lastig vallen ;). Verder gaat alles hier goed. Ik voel me erg welkom bij de familie. Heb net met mama Vic gekookt. Mijn onderzoek verloopt tot nu toe ook goed, dus ik vermaak me hier prima. De eerste andere obruni’s zijn gespot en gesproken, nadeel is wel dat de gemiddelde leeftijd 17 is, haha… voordeel hiervan is dat ik niet als vrijwilliger wordt gezien, ik ben veel te oud! Ander voordeel hiervan is dat ik enorm zelfstandig bevonden word, en word overladen met complimenten. Men is enorm verbaast als ik al zelf kan koken, en al zelf mijn was kan doen… en zelfs al zelf kan ophangen! Deze opmerkingen scheppen toch wel een bepaald beeld van de voorgaande vrijwilligers ;)

xx maaike

  • 20 Februari 2010 - 18:36

    Loreal Chi:

    Hee Maaike super goeie bevindingen in de kapsalon! Let je even voor mij op welk merk ze daar voor shampoo hebben :P haha en je moet Ghanees voor ons koken als je terug bent!! X

  • 21 Februari 2010 - 00:45

    Marry:

    ach ja zo zie je wat is oud....en als je je laat knippen weet dat er op Bali nog ee stampertje rondloopt met een helmkapsel, maar een beter idee lijkt me om je gewoon te laten invlechten met extensions, kan je lekker lang zitten voor de nodige info....

  • 21 Februari 2010 - 09:31

    Carolien:

    Haaaj Maaik,

    Leuke 'kapper-verhalen':) Bizar hoe anders het er daar aan toe gaat in vergelijking tot hier (Denk aan: mijn kapper:P)!

    Wat goed van je dat je zelf je was op kunt hangen trouwens:P:P Heeeel zelfstandig:)

    Veel succes weer met je onderzoek! Ik ga maar eens beginnen aan de inleiding van mijn scriptie (mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd:). Als jij terug bent hebben we als het mee zit allebei onze scriptie grotendeels af!!

    Dikke kus!

  • 21 Februari 2010 - 11:18

    Trish:

    He meid,
    Klinkt echt geweldig! Fijn dat je al zo opgenomen wordt door je nieuwe familie :)
    En ik eet ook mee als je Ghanees gaat koken voor ons in leiden!!! Mooi culti-culi-avondje ;)
    x

  • 23 Februari 2010 - 19:55

    Gert-Peter:

    En ik maar denken dat je lekker hebt gegeten. Maar ja, in een kapsalon kun je natuurlijk ook gewoon je haar laten knippen...

  • 26 Februari 2010 - 19:57

    Rosalie:

    Hey Maaike,
    Echt super leuk om je observaties te lezen!!
    Ik ben benieuwd of het bij obseervaties blijft of dat je binnenkort ook zult moeten "participeren" of te wel: ben benieuwd of je binnenkort een nieuwe look krijgt :P
    Heel veel plezier verder. Zo te lezen zit je daar in ieder geval prima en heb je een leuk gastgezin!

  • 11 Maart 2010 - 13:55

    Geert & Kim:

    Heeej Obruni,

    gelukkig kun jij alles al zo goed zelf.. leuk dat ze dat zo waarderen.. kun je de reputatie van de Obruni`s een beetje oppeppen..

    veel plezier nog! en suc6 met je onderzoeken!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 45534

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: