laatste weekjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu laatste weekjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

laatste weekjes

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

26 April 2010 | Ghana, Accra

Ete sejn (hoe gaat het)? Eye Pa (het gaat heel goed)!!

Laatste weekje voor mijn moeder, broer en Vera komen om mij ruim twee weken van mijn onderzoek af te houden ;). Ik had twee rustige weken in de planning omdat alle scholen hier dicht zijn, maar in Ghana zijn er altijd verrassingen. Zo had ik afgelopen zondag opeens weer een nieuw zusje. Een Noors meisje dat eerder in het gezin sliep kwam nog even langs voor een paar dagen. Er waren echter wat problemen omtrent geld en het gezin reageerde niet al te aardig op haar. Dit was voor mij uitermate interessant… maar mijn gevoel won het toch van mijn onderzoeksdrang, dus ik heb de onderlinge communicatie wat op gang gebracht en uiteindelijk is ze toch met een goed gevoel vertrokken!
Ook kwam mijn hostvader Old boy met de mededeling dat hij een gezin heeft gevonden dat is gestopt met hosten vanwege te veel problemen… en ze willen met me praten!! Ben zo blij, want tot nu toe lukte het me niet iemand te vinden, men praat liever niet over moeilijke onderwerpen.
Voor de lokale organisatie ben ik inmiddels een ‘moeilijk onderwerp’ zo lijkt het. In het begin was niks een probleem, maar nu zijn ze opeens terughoudend. Ik wil bijvoorbeeld graag de intro week bijwonen die de vrijwilligers volgen. Dit had ik ook al een soort van afgesproken, maar nu mag het opeens niet meer. Het is heel grappig om te zien dat ‘de grote baas’ van de organisatie van alles doet om mij te ontlopen :). Ze verstopt zich als ze mij ziet… en dat lukt meestal niet heel goed aangezien ze een echte Afrikaanse mama is. Als ik haar dan vraag naar de introductie week begint ze zenuwachtig te lachen, en zegt dat ze meer tijd nodig heeft om na te denken (wist niet dat ik zo’n angstaanjagende uitstraling heb..). Afgelopen week had ze beloofd me te antwoorden maar toen ik haar maandag sprak klonk ze opeens heel opgewekt dus ik was verbaast, wat blijkt… er zijn geen vrijwilligers deze week ivm de rook uit IJsland… ‘mijn gebeden zijn gehoord’ moet ze hebben gedacht ;).

Afgelopen weekend voor het eerst te maken gekregen met ‘discriminatie’ van blanken. Onderweg naar een groot meer zat er een man met een touw langs de weg. Iedere blanke die er langs wilde met de taxi moest 2 cedi betalen (de man moet hebben gedacht; hoe verdien ik snel geld zonder er iets voor te moeten doen… weet je wat, ik ga op een afgelegen weg zitten waar veel blanken langskomen, ik zet een bord neer en koop een goedkoop bonnenboekje… kat in het bakkie!). Toen ik vroeg naar een officieel ticket hiervan wees hij me op een zelf geschilderd bord langs de kant van de weg… ook kon hij me een parkeer ticket van 0.10 cedi aanbieden als betaalbewijs…. Daar trap ik natuurlijk niet in!! Ik had verwacht dat de man het wel op zou geven als ik weigerde te betalen, maar hij werd boos en na veel geschreeuw, getrek aan de deur van de taxi en boze gezichten werden Claire en in the middle of nowhere uit de taxi gezet, naast de 4 boze mannen die geld wilden…. Geen ideale situatie, maar ik was zo boos dat ik weigerde te betalen. Vervolgens het hotel gebeld, en de eigenaar vond het erg goed dat we niet betaald hadden, hij is ons op komen halen en is bijna op de vuist gegaan met de man met het touw. .. maar eenmaal aan het meer was het erg rustgevend!
Op de terugweg zat ik gelukkig met 6 andere vrouwen met een paar trossen met plantain (soort bananen) in de taxi, dus de man kon me niet herkennen… maar mam en Sjors, als jullie komen moeten we hier weer langs, dus bereidt je maar vast voor ;) en bedenkt maar dat stoere verhalen achteraf altijd leuk zijn om te vertellen!

Xx maaike



  • 26 April 2010 - 12:25

    Marry:

    haha hoe hollands die Maaik, krent, maar wel stoer dat je die confrontatie aan durfde te gaan, ik ben daar te schijterig voor

  • 26 April 2010 - 12:26

    Marry:

    gezellige tijd met je familie en pas op voor de dengue mug ik benhet laatste weekend nog te grazen genomen en lig nu voor lello

  • 26 April 2010 - 14:25

    Paulien:

    ik ga al vast spek eten!
    En een blanke van 2,03 meter maakt misschien ook wel indruk???????

  • 26 April 2010 - 15:30

    Broertje Geert:

    ik weet vanaf vorgie week zondag al 23 jaar dat jij een angstaanjagende uitstrailng heb hoor zussi haha hou je taai en zeker niet toegeven aan boze getinte mannen met touwen klein zusje van me hahah

    toedelss!!

  • 26 April 2010 - 16:06

    Alet:

    Niks krent hoor, echt heel stoer dat je je niet hebt laten beetnemen en opkwam voor je principes...
    Heel veel plezier als je bezoek komt. Ben benieuwd hoe ze het vinden daar.

  • 27 April 2010 - 09:39

    Michelle:

    haha, nou maaik die principes ken ik nog... was dat niet iets in Suriname op een berg haha. Toen werkte ook je vriendelijke uitstraling mee en kregen we korting.
    Geniet er nog even lekker van!

  • 27 April 2010 - 17:04

    Chi:

    Hahaha! Super grappig maaik! Wel goed verslag slaan in je scriptie heh! Onder het hfst eigen angstaanjagende ervaringen ;) hou je taai en vooral veel plezier met de Hollanders straks! :) tot gauw!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 45533

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: