onderweg - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu onderweg - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

onderweg

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

18 Mei 2010 | Ghana, Accra

De afgelopen weken was ik onderweg, eerst 10 dagen met mijn moeder en broer, daarna nog een week met Vera. Weer veel van Ghana gezien, en een hoop meegemaakt. Uiteraard ook weer veel gewacht, want in Ghana betekent reizen ook tegelijkertijd wachten; tot de trotro vol is, tot de rem gemaakt is, tot er een taxi is die voor een niet te absurd bedrag een ritje wil doen… Ook werden we opnieuw gestopt door de ‘man met het touw’. Deze keer helaas met vrienden, waaronder gewapende politiemannen, dus was ik er wat minder zeker van dat ik ze wel aan kon ;). We hebben dus na wat discussiëren maar betaald… voordeel was wel dat we deze keer een ticket kregen waarmee we zelfs nog een auto konden winnen (tuurlijk… haha).
De aanwezigheid van ‘ambtenaren in functie’ wijst er in Ghana trouwens niet op dat het touw daar terecht hangt…. Politiemannen staan overal om auto’s aan te houden, ze rijden zogenaamd te hard, hebben geen goede verlichting, of geen gordel, maar al deze problemen zijn vergeten als de chauffeur een Cedi in zijn autopapieren stopt als de agent deze checkt ;)

In Ghana kijk je onderweg wel je ogen uit. Bij mijn moeder kun je terecht voor een uitgebreide lijst van wat er allemaal te koop is vanuit het raam van de trotro. Sjors ondervond dat het niet echt ideaal is om meer dan 2 meter te zijn in zo’n trotro en Vera ontdekte dat de trotro sowieso niet haar favoriete vervoersmiddel is.

Met Sjors en mijn moeder naar het noorden van Ghana gereisd, een groot deel van dit stuk per taxi afgelegd om tijd te besparen. Toch werd ons zitvlees ook in de taxi redelijk op de proef gesteld. Het werd een 8 uur durende rit, waarbij de taxichauffeur zich af en toe af vroeg of wij ons nog wel op een weg bevonden. Op de terugweg bleek de weg overstroomd, en mochten we een nog meer off-road route nemen :).
In Mole NP waren mijn moeder en broer helaas voornamelijk onderweg naar de wc… maar gelukkig nog wel een jeepsafari kunnen doen en veel olifanten, zwijnen en herten gezien.

Op onze rit terug naar de kust deelde we de bus met koelkasten, dozen vol kuikens en zakken rijst. Ook was het niet vreemd om op je schouder gepikt te worden door een kippekop die uit een plastic zakje stak ;)!

De tijd is voorbij gevlogen, vond het heel leuk om andere mensen wat meer van Ghana te kunnen laten zien en uit te kunnen leggen wat ‘antropologisch verantwoord’ rondhangen nu ongeveer is. Mam ik vind het super stoer dat je bent langsgekomen! En Tall White man, van jou wist ik al dat je stoer bent! Veer heb jij je vlucht overleefd? Die vulkaan blijft wel bezig!
Ik ga deze week de laatste mensen interviewen en afscheid nemen, nog maar een paar dagen, maandag sta ik weer met beide benen in de klei
Tot dan!! Xx Maaike

P.S. ik zal proberen wat foto’s te plaatsen voor een beeld :).

• 18 Mei 2010 - 14:47

Marry:

welkom terug Maaik leuk om straks je verhalen in het echt te horen, sterkte met afscheid nemen en goeie vlucht terug, liefs

• 18 Mei 2010 - 18:37

Sanne:

Geniet van de laatste uurtjes daar!! Tot snel! X

• 18 Mei 2010 - 18:54

Alet:

Leuke foto's ook!

• 18 Mei 2010 - 22:16

Mar:

Wat een leuke foto's en leuk verhaal!! :)

Ik sluit me aan bij Sanne: geniet nog heeel veel!!!

xxxxx

• 19 Mei 2010 - 09:01

Carina:

Wat een super leuke foto's! Heb echt heel veel zin om volgende week lekker bij te kletsen. Ook wel weer fijn als je er weer bent! Alvast een hele goede vlucht en suc6 met afscheid nemen! Xx Ca

• 19 Mei 2010 - 15:18

Chi:

Super leuke foto's! Goed dat je bijna terug bent! :) Geniet er nog even van! x