Groen, rood en geel - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu Groen, rood en geel - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

Groen, rood en geel

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

03 Maart 2010 | Ghana, Accra

Omdat mijn onderzoek lekker loopt en mijn begeleidster me zelfs heeft gemaild dat ik rustig aan moet doen en wel genoeg moet rondhangen besloot ik dit weekend met wat vrijwilligers mee te reizen naar Kumasi. Vrijdagochtend om 8 uur verzamelden we om op zoek te gaan naar de bus. Deze werd al snel gevonden, het wachten was nu op de andere passagiers. Er zijn 20 plekken in de bus, en hij vertrekt als deze allemaal gevuld zijn.. ‘gelukkig’ was er iemand die constant heel monotoom ‘kumasi,kumasu,kumasi,,’ schreeuwde, dus als er iemand van plan was hier heen te gaan zou hij de bus zeker vinden!
Als je met de bus door Ghana reist word het straatbeeld gedomineerd door de kleuren groen, geel en rood. Rood zijn de vodafone huizen, geel de MTN huisjes en mintgroen diegene die door Zain geverfd zijn. Hier adverteren de drie grootste telefoonaanbieders dus door de voorkant van huizen te schilderen. Volgens mijn gastgezin krijg je niks voor deze reclame op je huis… ja een gratis geverfd huis :) (misschien moeten we Guus hierover inlichten …denk dat hij dat wel ziet zitten).
De bus stopt officieel niet. Stoppen heeft ook weinig zin want je kunt de bus toch niet verlaten omdat je helemaal ingebouwd zit. Hiernaast worden water, ijsjes en bananenchips aangeboden door de ramen heen. Als de bus wat vaart mindert rennen er verkopers op je af met ‘winkeltjes’ op hun hoofd :)

In Kumasi een enorme markt bezocht. Hier verdwaal je echt als je de spoorlijn niet blijft volgen. Er zijn vele nauwe straatjes en er wordt van alles verkocht. Door de stalletjes langs de steegjes, maar ook vanuit manden en dozen op de hoofden van mensen. Wat je er voornamelijk kunt kopen zijn tweedehands dingen. Hele bergen tweedehands kleding vanuit Europa worden hier aangeboden. Heb nog steeds het idee dat ik hier straks mijn eigen ‘voor het goede doel’ kleding ga aantreffen. Het goede doel was in dit geval dus niet een arme afrikaan, maar een slimme zakenman in de haven van Accra… everything is about money ;). Ook veel tweedehands apparaten met europese stekkers… heb het idee dat Ghana een soort dumpplek is van alles dat ‘wij’ in het westen niet meer willen..En dat wij dit blijkbaar niet meer willen geeft de afrikanen natuurlijk ook wel een bepaald beeld van obruni land..
Zelf heb ik een lap afrikaanse stof gekocht voor 2 euro, en hier wil ik een broek van laten maken, of een rok, ben benieuwd.

Ik ben er achter gekomen dat ik het echt heb getroffen met mijn gastgezin. Ze spreken goed engels, hebben running water (iets dat geen van de andere vrijwilligers had) en licht in de badkamer. De andere vrijwilligers waren dan ook erg blij dat we een hostel vonden met een douche, die hadden ze lang niet gezien omdat ze zich normaal wassen vanuit een emmer. Maar wat bleek, het hotel had water problemen en we hadden helemaal geen water, zelfs geen emmer!! Het was dat Kumasi iets koeler is dan Swedru, maar echt relax was het toch niet! Gelukkig kon ik mijn reisleider kwaliteiten wel in de strijd gooien om ‘geld terug’ te regelen. Er was echter geen geld werd gezegd, dat had de manager. Maar de manager nam zijn telefoon niet op… toen een gratis ontbijt voorstelde als compensatie werd het restaurant gewoon gesloten, en nadat we voor de grap zeiden dat we koekjes en cola wilde voor onderweg werd dit verstopt voor ons toen we even weg waren voor ontbijt, haha. We hadden vervolgens een mooie djembe op het oog als ‘schadevergoeding’ en toen werd de man bij de receptie toch zenuwachtig, en hij kon opeens de manager wel bereiken.. en na wat onderhandelen kregen we de helft van ons geld terug, waarvan we dus het ontbijt en de koekjes konden betalen ;)

Deze week weer vol aan de slag. Ik mis de voice recorder trouwens niet Mar, want ook gesprekken gaan hier op Afrikaans tempo, dus het zou me uren kosten om het terug te luisteren, haha. En dan volgend weekend een dagje naar het strand, en schijnt een groot ‘independance day’ feest te zijn, dus ben benieuwd! Hier ga ik meteen even uitzoeken hoe het met drumlessen zit Veer!
En Eef: gefeliciteerd!! En eet met zijn allen een lekkere taart, ik zal meezingen vanuit hier, en ik drink zo een drankje op je!

Xx Maaike


  • 03 Maart 2010 - 10:20

    Marry:

    lekker maaik, heerlijk genieten en inderdaad goed om te ontspannen, wij hebben een te hoog hollands tempo, is goed om wat rustiger aan te doen, ik geniet nog steeds, nog vier weken voor mij, jij goede tijd en tot vlgende keer, ik heb nu wifi thuis alleen doet mijn laptop het niet goed ik kan alleen skypen, zit nu achter rodney zijn laptop, haha heb je wifi en kan t niet door probleem va mijn laptop...maar ach die vier weken kom ik ook wel door, liefs

  • 03 Maart 2010 - 10:20

    Marry:

    lekker maaik, heerlijk genieten en inderdaad goed om te ontspannen, wij hebben een te hoog hollands tempo, is goed om wat rustiger aan te doen, ik geniet nog steeds, nog vier weken voor mij, jij goede tijd en tot vlgende keer, ik heb nu wifi thuis alleen doet mijn laptop het niet goed ik kan alleen skypen, zit nu achter rodney zijn laptop, haha heb je wifi en kan t niet door probleem va mijn laptop...maar ach die vier weken kom ik ook wel door, liefs

  • 03 Maart 2010 - 11:47

    Bossie:

    Zomaar een tip: Mocht je nog naar Akosombo gaan, bezoek dan Sajuna Beach in Atimpoku. Daar verhuren ze kajaks en roeiboten. Je kunt er lui zijn of sporten en er zijn twee zwembaden. O ja, ze hebben er Douwe Egberts koffie en verkopen Nederlandse boeken.

  • 03 Maart 2010 - 14:58

    Sandra:

    heey Maaike!

    Wat een herkenbare verhalen!! Superleuk!
    Geniet ze! Ik droom mee met je verhalen haha!

  • 03 Maart 2010 - 18:15

    Gert-Peter:

    Zo te vernemen heb jij het daar wel naar je zin.
    Veel succes en groetjes!

  • 03 Maart 2010 - 19:20

    Magda:

    hoi Maaike, ik ben weer "ingestapt" in je nieuwe wereldreis. (bij Niels is het me nog niet gelukt)Ik wens je goede studiemogelijkheden en ook nog veel plezier toe. In het verleden hadden wij een Ghanese werknemer; Eric. Het was een leuke opgewekte man. Ik denk dus dat het met het kontakt met de inwoners wel goed zit!!!
    groet Magda

  • 03 Maart 2010 - 21:56

    Carolien:

    Leuk verhaal weer!! En die foto's geven ook wel even een goed beeld van je gastgezin!

    Best apart om te bedenken dat jij daar niet eens altijd stromend water hebt.. terwijl Guus hier gister met een enorm dikke, splinternieuwe Jaquar kwam voorrijden.. wat een tegenstellingen!!

    Dikke kus!!

  • 04 Maart 2010 - 22:47

    Chi-nees:

    ha maaik! Mooie foto's en jullie hebben inderdaad een groot huis! En geluk dat je water hebt en een douche enzo!
    Hier heb je niet veel gemist, behalve dat je nu niet hebt kunnen stemmen op de gemeenteraadsverkiezingen haha :P
    spreek je snel weer! kus

  • 09 Maart 2010 - 22:16

    Niels:

    Mooi verhaaltje, ga jij maar weer lekker reisleidster spelen. Gefeliciteerd ,met je pa!

  • 09 Maart 2010 - 22:16

    Niels:

    Mooi verhaaltje, ga jij maar weer lekker reisleidster spelen. Gefeliciteerd ,met je pa!

  • 11 Maart 2010 - 14:04

    Geert & Kim:

    Heej Maaike,

    hoe was het independence day feest?
    lijkt me heel gezellig al die gekleurde huisjes..

    als ik die fotos van die markt zie zou ik ook wel vanalles willen kopen.. mooie stof ook...

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 45535

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: