money, money, money - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu money, money, money - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

money, money, money

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

15 Februari 2010 | Ghana, Accra

Een uitspraak die ik eigenlijk van iedereen in Ghana hoor is ‘everything in Ghana is about money’… probeer er nu een beetje achter te komen of dit ook daadwerkelijk zo is, en of het vrijwilligerswerk (of kan ik het beter vrijwilligers toerisme noemen) ook allemaal om geld draait..

Iets wat volgens alle Ghanezen wel om geld draait is de kerk, je struikelt hier daadwerkelijk over de kerken, en ze lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten, de reden hiervoor is money, money, money…Gister zou ik mee gaan naar de kerk met mijn nieuwe African familie maar door de regen konden we niet gaan (het regende echt heel zacht, en de kerk was twee stappen lopen, maar nee we moesten wachten tot het droog was). We gaan naar een kleine kerk want de grote is te duur (hier checken ze blijkbaar wat je in de collectebak gooit?). Een ander voordeel aan de kleine kerk is dat het maar een uurtje of twee duurt (maar??), de grote duurt zeker vier uur (misschien dat ze dan vaker langs kunnen gaan met de collecte). Doordat we op de regen moesten wachten zat ik uiteindelijk maar iets van 20 minuutjes in de kerk, precies genoeg om een idee te krijgen van hoe het er aan toe gaat…maar ook precies genoeg tijd om een keer met de collectebak rond te gaan ;)

Voor ik naar Agona Swedru vertrok ( het stadje waar ik nu voor in ieder geval 1 maand woon) heb ik in Accra nog de Makola market bezocht. Het bezoek aan de markt was achteraf niet meer nodig na de taxirit er naar toe… zittende in de taxi en wachtende voor de vele stoplichten wordt je namelijk al van alles aangeboden. Je kunt het zo gek niet bedenken ( voetballen, gootsteen ontstoppers, ook wel wc stampers genoemd toch mam ;)..en toetsenborden) of ze verkopen het op straat. Eelco vertelde mij dat ieder stoplicht bepaalde producten heeft, een rondje door de stad en hopen op wat rode stoplichten maakt winkelen hier dus overbodig. Rode stoplichten zijn trouwens niet eens nodig, want als je aangeeft dat je iets wilt kopen dan rennen de verkopers gewoon met je mee (te bedenken dat het hier 35 garden is..). Eenmaal op de markt is het niet gezellig even rustig rondkijken. Als ik maar 1 seconde naar iets kijk stormen er meteen verkopers op me af; ‘obroni (witte) buy this from me’. Even rustig je mango opeten is er ook niet bij, want juist op dat moment gaat de school uit en willen alle kinderen mijn blonde haren voelen :). Hannah vertelt mij dat ze dat als kind ook altijd wilde doen, ze had ten zelfs een keer het haar van een Chinese vrouw gevoeld, en was zo trots als een pauw.

In Swedru kijk ik tot nu toe vooral veel tv. Mijn familie heeft een enorme tv in huis met nog veel grotere boxen. Het liefst hebben ze zowel de tv als de radio aan, en praten ze ondertussen gezellig met elkaar. Ondertussen leren ze mij een paar woordjes twi, maar dat wil nog niet echt lukken, mede door mijn niet al te grote talenknobbel maar ook door het volume van de tv en radio…
Water wordt hier uit zakjes gedronken. Voor 1 cedi (50 cent) koop je hier een baal met 30 zakjes van een halve liter, en per dag drink je dan zo’n zes zakjes leeg. Je bijt simpelweg een gat in het zakje en knijpt hem leeg in je mond. Eten doet mijn gastgezin maar twee keer per dag, ontbijten en dan avondeten om een uurtje of 16u. Voor mij willen ze best ook lunch maken, maar ik wordt met het ontbijt zo vol gepropt dat dit idd meestal niet nodig is aangezien we om 16 uur al weer eten (en mama Vic steeds teleurgesteld kijk als ik te weinig eet… mama Vic is een big mama, en ik denk dat ze mij maar een mager scharminkel vind, haha). Volgens Old boy (mijn nieuwe papa; is oud, maar zo groot als een jongen, vandaar old boy..) eten alleen arme mensen laat in de avond dit doen ze om de volgende ochtend geen honger te hebben. Je maag moet nog wel een uurtje of vijf hebben om alles te verteren zegt hij, anders krijg je diabetis (??).
Mijn familie is erg blij met mijn ‘special mission’.. normaal hebben ze vrijwilligers in huis, maar een onderzoeker is veel leuker vinden ze! Ik ben benieuwd wat de tijd bij deze familie zal brengen, en hoop dat mijn onderzoek geen ‘mission impossible’ zal blijken..


jullie succes met de kou, hier is het errug warm (chi ik kan de shampoo heeel goed gebruiken, thanx!!) ik zit hier in een veel te heet internetcafe met drie of misschien wel vier verschillende soorten rapmuziek op mij heen, haha

Xx maaike


En voor de liefhebbers mijn lokale adres:
Solomon Baiden (mijn african Papa)
Maaike van Rijn
P.O. Box 46
Agona Swedru
Ghana

Tel nr: +233(0)546702553

o, ja de kaartjes voor vertrek hangen al boven mijn bedje, dat fleurt mijn kamer een beetje op, en het kussen slaapt heerlijk meiden van de hw!!


  • 15 Februari 2010 - 21:51

    Chi:

    haha wat cool dat je nu al zoveel mee hebt gemaakt! Ik wil er ook heen! Ik heb nu alweer spijt van dat ik niet meer in de sneeuw zit en weer aan het werk moest vandaag.. dan toch liever onderzoeker worden in Ghana ;) Succes daar! En niet op de zakjes water laten lekken in je tas :P

  • 16 Februari 2010 - 00:00

    Marry:

    o gezellig maaik, zo je verhaal te lezen in de vroege ochtend. De warmte en alle verkopers zijn herkenbaar, ik ben nog niet in en kerk geweest hier weet niet hoe het hier gaat, maar de hindoes van het eiland stoppen hun geld voral in ceremonies en offers voor de goden, om ze te vriend te houden. Veel plezier en echt leuk je verhalen te lezen, love

  • 17 Februari 2010 - 20:43

    Jan:

    Ha Maaike, leuk te zien wat je allemaal aan ervaringen opdoet. Bij mij hebben ze nog nooit mijn haren willen voelen. Werkelijk respect voor je ondernemingsgeest(ik zit mezelf al druk te maken over een tripje van 3 dagen Lissabon...) Ik hoop dat je veel leert en dat het (toch) niet allemaal om geld draait daar.

  • 17 Februari 2010 - 21:40

    Fam Mourits:

    Hoi Maaike
    Leuk om op de hoogte te blijven van al jouw "belevenissen".
    Gr Liesbeth

  • 17 Februari 2010 - 21:58

    Sandra:

    Heey maaike!

    Leuk om te lezen hoe het je vergaat in de wereld die Afrika heet! Zoooo herkenbaar allemaal, en dan ligt Ghana aan de andere kant van Afrika! Wat een kuikens daar zeg! Allemaal hetzelfde! HAha!

    Have fun en succes!

  • 18 Februari 2010 - 08:39

    Carolien:

    Haaaj Maaik,

    Leuk dat je alweer zoveel ervaringen op hebt kunnen doen! Je gastgezin klinkt iig erg leuk! Je onderzoek komt vast en zeker helemaal goed:)

    Dikke kus!!

  • 11 Maart 2010 - 13:48

    Geert & Kim:

    Hoi Obroni,

    hahah wat een ervaringen joh... wel handig dat je dus met regen gewoon kunt marktshoppen... blijf je gewoon in je auto zitten..

    misschien kun jij ze voor het kerkgaan wel de paraplu introduceren.. :)

    gelukkig heb je wel lekker weer.. hier word het nu eindelijk iets zonniger maar nog lang niet warm.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 45525

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: