‘Ghana is full of waiting’ - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu ‘Ghana is full of waiting’ - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

‘Ghana is full of waiting’

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

10 Maart 2010 | Ghana, Accra

Deze zin heb ik tijdens mijn eerste paar dagen in Accra regelmatig voorbij horen komen op het kantoor van de organisatie die me helpt. En een maand later moet ik toegeven dat ze daar helemaal gelijk in hebben. Iedere keer dat Seth, de lokale coördinator, me gaat introduceren op projecten wacht ik minimaal een uur, gisteren wachtte ik zelfs van 11u tot 14u, toen belde hij me om te zeggen dat het nu niet ging lukken, en dat hij om 16.30/17u bij me zou zijn, hij was er om 18u… dus ja sommige dagen worden hier in beslag genomen door wachten.
Nu heb ik het geluk dat ik meestal naar de projecten toe ga, en dan is er bijna altijd wel tijd voor me. Er zijn echter meer situaties die enig geduld vereisen… altijd lastig voor ons obruni’s…. De bus vertrekt hier bijvoorbeeld niet op gezette tijden, maar als de bus vol is. Logisch zou je zeggen, maar soms betekend dit wel een paar uur wachten. Er kunnen meestal zo’n 20 tot 25 mensen in een busje, dus als je de kaartjes koopt en je bent nummer 2 dan moet je wachten tot er nog minimaal 18 mensen zijn die ook die kant op willen. Nummer 2 maakt bij mij dan ook gevoelens van onrust los, ik wil een alternatief vinden, een snellere manier om op de plek van bestemming te komen. Ghanezen snappen dit niet, en lachen zich volgens mij rot om die gestreste obruni’s. Afgelopen weekend ging ik met twee andere vrijwilligers richting het strand. We hadden echter nummer 2,3 en 4.. ik wilde dus uitzoeken hoe we sneller op de plek van bestemming konden komen, maar niemand leek mijn vraag te begrijpen. ‘maar deze bus gaat daar heen mevrouw, waarom wil je dan op zoek gaan naar een andere?’ De beste manier is volgens mij gewoon relaxen, en rustig wachten op wat komen gaat. Ik denk dat ik dit over drie maanden wel onder de knie heb ;).En deze tijd bij de bushalte kan ik mooi besteden aan antropologisch verantwoorde 'bushalte gesprekjes'!

In The Green Turtle Lodge kun je ook alleen maar relaxen, wat vervelend… uiteraard wel regelmatig een duik in de best wel wilde zee, of een wandeling over het strand naar een nabijgelegen dorp of op zoek naar schildpadden. ’s Avonds kwamen we wat spanjaarden tegen die mojito’s wilde maken (wederom ook erg vervelend..) en na een paar drankjes heerlijk vallende sterren kijken op het strand. Hard gewerkt dus dit weekend, dan doe ik het doordeweeks maar weer rustig aan ;).. dit weekend niet op pad, want volgende week de hele week naar Tamale in het noorden om wat andere studenten op te zoeken.

Tot de volgende keer!!

Pap gefeliciteerd! Xx
En Trish ook alvast gefeliciteerd, maak er een leuk feestje van!
En Ca geniet van je weekjes vakantie, zal vast wel lukken!

Liefs Maaike

  • 10 Maart 2010 - 10:16

    Marry:

    klinkt al aardig ontspannen, geniet ervan, heerlijk he die ruige golven, ik kom er net vandaan

  • 10 Maart 2010 - 14:51

    Alet:

    Dat wachten geldt niet alleen voor Ghana hoor. In Gambia spraken de westerlingen over West African International Time, oftewel: WAIT.

    Leuke foto's trouwens. Doet me terugverlangen...

  • 10 Maart 2010 - 15:25

    Sue:

    Haha, herkenbaar, idd Alet 'WAIT'! En ach, tegen de tijd dat je daaraan gewend bent, ben je terug in NL. Veel plezier in Tamale

  • 11 Maart 2010 - 13:38

    Geert & Kim:

    Hoi Maaike,

    hahahah das is zeker wennen.. dat niets optijd gaat.. als je straks terug bent moet je weer helemaal wennen aan de klok, en zul je veel bussen missen.. hahaha

    de fotos zijn ook erg leuk om te zien.. mooie omgeving daar!!

    groetjes..

  • 11 Maart 2010 - 22:30

    Paulien:

    Hoi Maaike, het ziet er goed uit. Hoop wel dat het nog begaanbaar is in de regenperiode.

    Oma vond het geweldig om je even te zien via dat oog...

    kusje

  • 14 Maart 2010 - 19:36

    Gert-Peter:

    Hoi Maaike,

    Als ik naar je meegestuurde foto's kijk, begrijp ik niet waarom je je zou haasten.

    Neem overal ruim de tijd voor en als het plotseling "sneller" gaat, zie het dan als tijdwinst hahaha!

  • 17 Maart 2010 - 09:37

    Sandra:

    Jeetje ik wil terug zeg! Allemaal zo herkenbaar. En dan zeggen ze dat Afrika een werelddeel is met verschillende landen..nou ammehoela, alle Afrikanen zijn hetzelfde ;)Je zou zomaar een onderzoek kunnen doen naar de beeldvorming van Afrikanen door Afrikanen...MIsschien snappen ze je dan!!


  • 17 Maart 2010 - 09:37

    Sandra:

    Jeetje ik wil terug zeg! Allemaal zo herkenbaar. En dan zeggen ze dat Afrika een werelddeel is met verschillende landen..nou ammehoela, alle Afrikanen zijn hetzelfde ;)Je zou zomaar een onderzoek kunnen doen naar de beeldvorming van Afrikanen door Afrikanen...MIsschien snappen ze je dan!!


  • 17 Maart 2010 - 21:08

    Rosalie:

    wow Maaike,
    Wat een fotos! 4 maanden lang onderzoek doen, wat een ramp he ;)
    Veel plezier in Tamale
    x

  • 23 Maart 2010 - 17:10

    Carina:

    Ej Maaik,
    wat een vervelende verhalen allemaal, hihi. Hoewel ik hetzelfde heb met dat wachten en die bus die vol moet. Als ik een keer in de bus zit is het wel een belevenis. Voel ik me bijna even geen allochtoon meer. Heerlijke weken gehad met mijn familie. Ik mis ze nu al ontzettend. Mooie foto's trouwens. Geniet ook van alle leuke uitjes tussendoor, helemaal als je even onderzoeksmoe bent. Je hebt de tijd! Have fun! Kus Ca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 45526

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: