Afrika voor beginners.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu Afrika voor beginners.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

Afrika voor beginners..

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

11 Februari 2010 | Ghana, Accra

Ghana is de ideale bestemming voor beginners volgens de reisgidsen…komt dat even mooi uit want wat betreft Afrika ben ik echt een groentje! Zo blijkt half Accra al een paar dagen zonder water te zitten. Vele mensen lopen met liters water op hu hoofd door de staten. In de wijken waar wel water is wordt echter rustig een auto gewassen..

Mijn reis begon zondag met een relaxte vlucht, eenmaal in Accra werd ik opgehaald van de luchthaven door Eelco en Hannah waar ik de eerste vijf dagen verblijf. Dit bevalt goed! Lekker een beetje rustig aan het Afrikaanse tempo wennen! Ik heb er een eigen kamertje met hele interessante boeken. Zo heb ik gisteren ‘Kuifje in Afrika’ gelezen. Had hier al wat verhalen over gelezen op internet toen ik op zoek was naar info over beeldvorming en Afrika… maar dat boek is echt bizar! Ik moet natuurlijk niet vergeten dat het rond 1950 geschreven is, maar bobby (de blanke hond van kuifje) wordt nog slimmer afgebeeld dan de Afrikanen! Het ene stereotype na het andere komt naar voren. En de ‘negertjes’ zien Kuifje allemaal als een held, iemand die alles kan, iemand die zij ook willen zijn. Hij wordt tot opperhoofd gemaakt, en is alle wilde dieren (leeuwen, krokodillen en slangen) de baas. Een moeder zegt tegen haar zoon ‘jij niet zoet zijn jij nooit zijn zullen als Kuifje’ en iemand op de laatste pagina ‘en bedenken dat in Europa alle blanken zijn als kuifje’ . Het toppunt is echter toch wel bobby (ja dat is een hond!) die tegen de Afrikanen zegt ‘ vooruit stelletje luilakken, aan het werk’!

Onderzoeksgegevens liggen hier dus op onverwachte plekken…. Maar ook de meer geplande onderzoeksactiviteiten verlopen voorspoedig. Eigenlijk ben ik al best trots op mezelf, ik heb al met twee grote vrijwilligersorganisaties gesproken, en heb vanaf vrijdag een gastgezin geregeld in een klein stadje op een uur vanaf Accra. Hier zal ik verblijven bij de burgemeester in huis (als ik het goed heb begrepen) en mag op de verschillende projecten in de buurt rondkijken en kletsen met de gastgezinnen.

Mijn tijd in Accra besteed ik verder aan de stad een beetje beter leren kennen. Heb al heel wat kilometers afgelopen omdat de kaartjes in de reisgids die ik heb niet meer helemaal up to date zijn.. (of ik mijn kaartlees kwaliteiten toch heb overschat :)..)maar dan beleef ik de stad meteen goed! Vanmiddag ga ik naar een grote markt, schijnt echt een bezienswaardigheid te zijn, dus ben benieuwd.
misschien dat ik hier ook mijn eerste foto's kan gaan schieten, want voel me tot nu toe steeds wat bezwaard om mijn camara te voorschijn te halen.

Ik probeer jullie binnenkort een verhaaltjes te sturen van mijn belevenissen ‘in het veld’.. morgen vertrek ik ‘echt’!
Xx maaike

o, ja Sjors, iedere avond om een uurtje of vijf zijn er overal mensen aan het voetballen, dus neem je sportschoenen maar mee!

  • 11 Februari 2010 - 09:49

    Nathalie Koumans:

    Hoi Maaike,
    Super veel plezier. Niet verkeerd onderdak bij de burgemeester. In Nederland gaat dat niet zo makkelijk.

    Groeten,
    Nathalie, je nichtje

  • 11 Februari 2010 - 10:59

    Marry:

    zo je hebt meteen weel status bij de burgemeester thuis, als je je maar niet zo gaat gedragen als bobby. goed zeg dat je meteen al aan de slag bent, superstudent....

  • 11 Februari 2010 - 10:59

    Marry:

    zo je hebt meteen weel status bij de burgemeester thuis, als je je maar niet zo gaat gedragen als bobby. goed zeg dat je meteen al aan de slag bent, superstudent....

  • 11 Februari 2010 - 11:02

    Iris:

    Echt bizar, dat racisme in strips. Wel handig voor je scriptie ;) Leuk om even een update van je te horen. Goed bekeken, het huis van de burgemeester! Veel plezier op de markt en ik ben benieuwd naar je ervaringen bij de projecten en gastgezinnen :)

    Gister huiseten gehad zonder jou! Blijft toch raar haha.

    Geniet ervan!

    Liefs, ier

  • 11 Februari 2010 - 11:40

    Mar:

    Klinkt als een mooie relaxte start, maar ook al met de nodige onderzoeksactiviteiten!! Goed bezig!!! Ben benieuwd naar andere participerende observaties, buiten Kuifje ;)
    Succes! Mis je m'n memorecorder al? ;)

  • 11 Februari 2010 - 17:41

    Carolien:

    Haaj Maaik,

    Fijn dat je helemaal veilig bent aangekomen en dat je reis verder goed verlopen is! En wat goed dat je al een start hebt kunnen maken met je onderzoek:D

    Het is daar zo te zien wel wat warmer dan hier:P Hier ligt inmiddels weer sneeuw, dus we zitten weer te bibberen:)

    In het kader van het op de hoogte willen blijven van het leven in Nederland: Ik heb net gehoord dat ik mijn laatste tentamen gehaald heb.. en nog wel met een 8 ook:D:D Je kunt je dus wel voorstellen hoe blij ik ben!!

    xxx Caro

    Ps: Intrigerend wel, de Kuifje strip:S

  • 12 Februari 2010 - 16:32

    Kim:

    Yoyo Maaike, goed om te horen dat je goed bent aangekomen! Klinkt alsof je al goed op weg bent, en gewoon die camera pakken hoor! :P

    XX

  • 12 Februari 2010 - 19:58

    Rosalie De Bruijn:

    Maaike,
    Lekker dat je al onderdak hebt kunnen regelen en dat je al met vrijwilligersorganisaties hebt gesproken. Super goed!
    Ik ben benieuwd naar je eerste indrukken...!
    Succes met wennen :D
    xxx

  • 14 Februari 2010 - 10:03

    Sandra:

    Heeey Maaike!!!

    Klinkt al goed zeg! Ook lekker warm vast! Hier is een nieuwe laag sneeuw gevallen...pfff vrees dat we echt naar Afrika moeten voor een beetje zon, hier laat ie te lang op zich wachten!

    Groetjes Sandra

  • 14 Februari 2010 - 11:55

    Chi Ting Fung:

    Hee Maaik!

    Ik ben weer terug hoor en lees gelijk dat jij ook super goed bezig bent! Ik heb zelf overal spierpijn en spijt dat ik morgen weer moet werken.. maar goed :)

    Klinkt goed werk dat je bij verschillende gastgezinnen gaat kijken! Je scriptie wordt nu al top! Let je er voortaan wel op dat je water inslaat dan op je kamer? :P

    Groetjes!

  • 15 Februari 2010 - 08:20

    Kim & Geert:

    hoi maaike,

    gelukkig zit jij in Ghana goed als beginner..
    dat kuifje boek klinkt idd bizar.. maarja tijd geleden he..
    we wensen je heel veel plezier en suc6 met je onderzoek...

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 45485

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: