De prinses en de … krokodil - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu De prinses en de … krokodil - Reisverslag uit Accra, Ghana van maaike - WaarBenJij.nu

De prinses en de … krokodil

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

07 April 2010 | Ghana, Accra

Was de afgelopen week een beetje klaar met mijn onderzoek, had er minder zin in…moest eigenlijk juist heel hard aan de slag omdat ik nog maar een paar weken heb.. , maar de motivatie was een beetje weg. Gelukkig heb ik een nieuw zweeds zusje voor wat afleiding, en kan ik ook thuis onderzoek doen door haar omgang met het gezin te observeren. Tevens wordt ik weer even aan het onderwerp van mijn thesis herinnerd; beeldvorming van ‘de ander’. Ze heeft om ‘het beeld’ van zweden dat ik heb te bevestigen een hele berg Ikea spullen meegebracht :) ; een Ikea kussen, zo’n ultra grote Ikea tas, ikea snoep, Ikea bestek… Dit laatste was omdat ze verwacht had dat ze in een ‘hut van stront’ (ehh, how can I call it; a house made out of cowshit..) zou komen te wonen, en dacht ‘ik kan maar beter goed voorbereidt zijn en mijn eigen bestek meenemen’ ;). Heel verstandig natuurlijk, en een stuk beter dan andere vrijwilligers die verontwaardigd reageren als blijkt dat ze geen airco op hun kamer hebben… Julia was echter wel erg grondig in haar voorbereidingen… ze heeft een ehbo kit bij zich waar je hier twee klinieken mee kunt bevoorraden ;), incl een stok waarmee je je gebroken arm kunt spalken! Tot nu plunder ik voornamelijk haar medicijnkast (ben iets minder goed voorbereidt..), zit namelijk helemaal onder de warmte uitslag, en had opeens een hele dikke voet; altijd handig dus zo’n zusje! Ook heeft ze een stuk of 40 batterijen bij zich (ook ikea), en volgens mij 4 zaklampen (ze blijft drie weken). Voor haar verblijf heeft ze speciaal een camera gekocht met normale batterijen, zodat ze niks hoeft op te laden, want in een hut van stront is vast geen stroom… alhoewel ik in andere landen regelmatig stopcontacten in bomen heb gezien, dus waarom dan niet in een hut van stront ;)

Omdat het paasweekend was had ik vier dagen waarin ik geen interviews kon doen. Vanwege de veelal christelijke bevolking hier had ik verwacht dat Pasen groots gevierd zou worden, maar dat viel tegen. Het christendom is wel overal aanwezig, ‘god is good’ of ‘in him we trust’ zijn geen vreemde namen voor je nieuwe cafe. En je kunt je was laten doen door ‘blood of jesus laundry’… hmm weet niet of die naam het in NL goed zou doen..;). Ik besloot met Pasen naar Cape Coast te gaan waar een groot slavenfort staat waardoor ik alsnog nuttig bezig kon zijn voor mijn onderzoek omdat ik de afgelopen week wat minder actief was. Het plan was om de andere twee dagen veel te lezen voor mijn studie, zodat ik met een voldaan gevoel deze week weer zou kunnen beginnen…. Deze planning viel echter totaal in het water.. Werd gebeld door een vriendinnetje en besteedde mijn weekend uiteindelijk aan het strand van Prinsess Town op zoek naar een cola drinkende (?) krokodil. Omdat ik maar geld bij me had voor twee dagen moesten we erg low budget leven, en de goedkoopste slaapplek was een kasteel (wat vervelend), dus heerlijk in de kasteeltoren geslapen (gelukkig slechts enkele kakkerlakken) met het geluid van de zee op de achtergrond.
Dit weekend bewijst dus maar weer da plannen in Ghana gewoon niet goed is. Je moet doen wat de dag je brengt! Denk dat ik dit in NL ook meer wil gaan proberen… en dus minder memo’s en herinneringen in mijn telefoon ;). De komende tijd zal ik mij alleen nog buigen over een planning voor als mijn moeder en broer me op komen zoeken, maak je geen zorgen mam! En Veer voor de week met jou heb ik ook al wat ideeën!!
Alsnog een productief weekend gehad doordat ik beide fort eigenaren heb kunnen interviewen en ook in de trotro (lokaal vervoer) leuke gesprekken gehad. De cola drinkende krokodil hebben we uiteindelijk niet van dichtbij kunnen bewonderen… de priester die met hem kan praten en hem het land op kan roepen voor zijn wekelijkse Pepsi was namelijk wijn aan het brouwen op zijn boerderij :)! Toch een heerlijk weekend gehad alleen had ik graag geprobeerd de krokodil te kussen… want wie weet ;)

Xx maaike

  • 07 April 2010 - 12:26

    Marry:

    wat laat die prins lang op zich wachten....geniet ervan ik ben weer snotterend en ziek terug in nederland, gelukkig wordt het hier nu voorjaar. Maar er klinkt nog iets teveel nuttigheid door in je verhalen, relax sister, niets moet, enjoy life...

  • 07 April 2010 - 14:38

    Kim:

    Hey Maaike,

    fijn om te horen dat je integratie daar goed verloopt; carpe diem! Jammer van de krokodil en nog veel succes met je onderzoek daar!

    XX

  • 07 April 2010 - 18:38

    Carolien:

    Haaj Maaik,

    Mooi verhaaltje weer:) Wel een beetje jammer dat je nu door een 'wijn-brouwende-priester' mogelijk de kans van je leven mist:P

    Misschien moet je op zoek gaan naar kikkers?:P

    xxx en tot over 1,5 maand!

  • 08 April 2010 - 15:10

    Rosalie:

    Hoi Maaike,
    Leuk verhaal!! Ik lees dat je nog 1,5 maand in Ghana zit dus genoeg tijd om te relaxen ;)
    Echt grappig dat dat Zweedse meisje op het ergste voorbereid is :) Wel handig dat je nu haar 'apotheek' kunt gebruiken :p
    Nou meid, veel succes verder en geniet ze!
    x

  • 08 April 2010 - 17:55

    Bibi:

    He Maaik,
    Wat een heerlijk verhaal weer, ik geniet er elke keer van! Maar je mag nu wel weer terug komen hoor, voor thee 's avonds! ;) Nee geniet er nog maar even lekker van!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 45473

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: