Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van maaike - WaarBenJij.nu Japan - Reisverslag uit Kyoto, Japan van maaike - WaarBenJij.nu

Japan

Blijf op de hoogte en volg maaike

22 Juni 2014 | Japan, Kyoto

In 3,5 uur ben je vanuit de Filipijnen in Japan, soms ben ik dezelfde tijd bezig om van de ene naar de andere kant van Manila te komen, haha. Nu ben ik in deze korte tijd in een totaal andere wereld, één van punctualiteit, extreme beleefdheid en technische snufjes.

Punctualiteit
In Japan is alles georganiseerd en gestructureerd, iets wat in Manila `niet altijd` het geval is ;). Treinen rijden op de seconde op tijd en door bezienswaardigheden word je met behulp van pijlen geleid om te voorkomen dat je de weg kwijt raakt. Overal staan handige boodschappen om je te assisteren en te voorkomen dat je de fout in gaat; haast je niet voor de trein, dit is beschamend, en je hebt de kans om tussen de deur te raken. Rook niet, mensen vinden dit vies en zullen afstand van je nemen en uiteindelijk eindig je alleen. Handige levenslessen...
Ik weet niet wat beter bij mij past, de chaos van Manila is soms toch wel heel fijn en de structuur van Japan is soms wat `eng`, maar ik moet toegeven, het is wel heerlijk dat je alles hier kunt plannen en dat dit ook gewoon gebeurt, zelfs in de tijd die je er voor ingecalculeerd had!

Beleefdheid
Japanners zijn niet alleen punctueel, ze zijn ook enorm beleefd. In de trein wordt je door de conducteur begroet met een lichte buiging, en je hoort de hele dag door vriendelijke Japanse groeten. Soms lopen mensen buigend achteruit om je te groeten, als jij dan vervolgens denkt `ik buig maar gewoon terug` dan begint de andere persoon nog veel dieper te buigen, haha. Als je een fout maakt zal de Japanner die daar de dupe van is zich doorgaans verontschuldigen, als je dan zegt dat dit niet hoeft omdat jij degene was die de fout maakte dan volgen er waarschijnlijk nog wat buigingen. Dit kan vrij ongemakkelijk zijn :)

Technische snufjes
Ruimte is schaars op sommige plekken in Japan, en de techniek zorgt ervoor dat alles toch gewoon door kan gaan. Parkeergarages werken met een soort systeem waarbij je je auto naar binnen rijdt op een soort liftje. Vervolgens verlaat je je auto en wordt deze ergens weg gestald. Dit systeem kost veel minder ruimte. Ik wilde dit systeem graag verder bekijken, maar durfde het niet aan om me te laten insluiten in een auto, want wie weet komt de eigenaar de auto pas na twee dagen weer ophalen ;)
Ook de hotels moeten creatief omgaan met de schaarse ruimte. De badkamers zijn compact, erg compact, een IKEA badkamer is er niks bij! Maar alles zit er in! En de wc's hier zijn een ervaring. Ze hebben hier zelfs wc`s van Panasonic, ik dacht dat dit een camera merk was, haha. Verwarmde wc bril, verschillende dubieuze sprays en uiteraard `het geluid`…. Dit is een knop waarmee je er voor kunt zorgen dat het lijkt alsof je doortrekt, hiermee kun je je eigen wc-geluiden verbloemen, geniaal.

Japans
Niet alle Japanners spreken erg goed Engels… of misschien moet ik zeggen alle japanners spreken geen tot niet goed Engels, haha. Maar ze proberen je wel altijd te helpen. Hele verhalen worden naar je afgevuurd als je ze een vraag stelt, en het is onbeleefd en beschamend om dan verder te lopen dus we luisteren geduldig terwijl we wat buigen en knikken en `hai` zeggen en maken zo heel wat mee!
Marije was op zoek naar een specifiek cadeau. De mensen aan wie we het vroegen begrepen onze vraag uiteindelijk, maar wij hun uitleg niet… geen probleem, follow me! Wij achter die man aan, metro in, metro uit, nog een metro in, en ja hoor aan de andere kant van de stad vonden we precies wat we zochten. En die man ons dan weer bedanken dat we met hem mee gingen en of hij ons op lunch mag trakteren, haha.
Als mensen wel wat Engels spreken wil dat nog niet betekenen dat je naar de juiste plek wordt geloodst. In onze zoektocht naar de Sumo-training vroegen we een man om hulp. `Do you know were the Sumo wrestlers train?` `Yes, yes, train is there` en de man nam ons al bijna op sleeptouw naar het treinstation, haha.

Eerlijk
De Japanners lijken niet vaak iets te doen wat niet mag. In Manila loop ik vaak met mijn rugzak op mijn buik om zakkenrollers tegen te werken, maar hier loopt iedereen met enorme portemonnees uit hun broekzak en worden rugzakken nauwelijks in de gaten gehouden. Toen we een railpas (waarmee we gratis het land door kunnen, heel waardevol dus) in de trein lieten liggen werd die netjes teruggevonden.
Toen we in een Sake (lokale rijstwijn) brouwerij waren om wat te proeven kwam de directeur ook even langs. Wij vroegen hem waarom hij kwam kijken, misschien was hij benieuwd naar de reacties van toeristen op zijn sake? Met behulp van zijn collega die vertaalde bleek echter dat de man naar de winkel was gekomen omdat hij mooie vrouwen naar binnen zag gaan, haha, hilarisch dat deze man dit gewoon toegeeft!

Japan was geweldig! Ik heb genoten van de bizarre maar lieve mensen hier! Ik hoop dat ik jullie inmiddels heb overtuigd van een bezoek aan de Filipijnen, en bij deze; plak er maar twee weekjes Japan aan vast ;)

Liefs en tot snel in Nederland

  • 23 Juni 2014 - 11:32

    José Essing:

    Hoi Maaike,

    Wat leuk je ervaringen te lezen over Japan.
    En i.d slim als je er zo dicht bij bent om daar eens te gaan kijken.
    Mijn zoon die met zijn vriendin een jaar een wereldreis heeft gemaakt vond Japan een van
    zijn favorieten.
    Geniet, 2 weken zijn zo voorbij.
    Liefs,
    José xxx

  • 14 Oktober 2014 - 11:38

    Laika Swinkels:

    Hoi Maaike,

    Ik lees hier al je verhalen over wat je allemaal hebt meegemaakt. Zelf ben ik 2 maanden geleden ook naar de Filipijnen geweest en heb daar zoveel moois gezien. Ook ben ik mee geweest met Smokey Tours. Inmiddels ben ik weer thuis in Nederland en ben ik bezig met het afronden van mijn studie journalistiek. Een van mijn artikelen gaat over Smokey Mountain en het hele recycle project. Omdat jij een tijd vrijwilligerswerk hebt gedaan zou ik je heel graag een paar vragen willen stellen. Het kan via mail, telefonisch of we kunnen een keer afspreken.

    Ik hoop dat je even de tijd hebt voor een paar vragen.

    Groetjes,

    Laika Swinkels

  • 14 Oktober 2014 - 13:36

    Maaike:

    Hoi Laika,

    stuur me even een mailtje, maaike004@yahoo.com.

    Groetjes, Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 45497

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: