Ushi van Rijn - Reisverslag uit Peking, China van maaike - WaarBenJij.nu Ushi van Rijn - Reisverslag uit Peking, China van maaike - WaarBenJij.nu

Ushi van Rijn

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

23 Maart 2009 | China, Peking

Nihao!!

Om mij wat meer te verdiepen in het leven van een hippe Honkongse vrouw ben ik samen met Chi met haar tante Yvi meegereist (alle chinezen hebben hier een engelse naam, die kiezen ze zelf) naar Zhangmotou. Dit is een chinees stadje vlakbij de grens met Hong Kong waar alles stukken goedkoper is en je als Hongkongse ‘the life of the rich and famous’ kan leiden.
Velen vertoeven hier tijdens de weekenden en nemen het er dan flink van. Ik was wel benieuwd, en ik kan jullie achteraf vertellen dat dit leven best wel zwaar is!Ben gisterenmorgen bijvoorbeeld begonnen met een hele kip als ontbijt! De chinezen eten veel, en vooral heel veel vlees ik snap niet dat ze allemaal klein en dun zijn, want ik heb het gevoel dat ik al minstens 5 kilo ben aangekomen hier...dus ja ik mis Arie ook wel Jo ;), mag ik hem lenen). De reden dat er veel vlees wordt gegeten is dat rijst vroeger het voedsel van de armen was, en mensen nu nog steeds niet graag als rijst eters worden gezien. Ik ben niet zo'n carnivoor, en moet de grootst mogelijke moeite doen om rijst op tafel te krijgen of wat groente, want iedereen wil hier goed voor mij zorgen en mij dus lekker veel vlees geven.
Ik heb nu ondertussen al wel wat aparte stukjes vlees geprobeert, dat vind ik dan wel weer leuk. Zo heb ik kippenvoetjes gegeten, niet echt bijzonder want vooral botjes...maar schorpioen vnd ik een aanrader! dit was dan wel weer een dier waar de echte hippe hongkongse zich niet aan waagt, maar ach.. Ik heb dit gegeten op een kleine lokale markt, waar het veel te vies en chaotisch (er staat hier bijvoorbeeld niet overal aangegeven dat de floor slippery is of dat je uit moet kijken dat je je hoofd niet stoot) is voor echt hippe mensen, maar zo hip ben ik helemaal niet in het echt (meer een geitenwollensokken antropoloog, haha), dus ik vond het geweldig. Lekker mensen kijken en aparte dingen proeven zoals dus gekookte schorpioen (smaakt een beetje als crab).

Wat eigenlijk nog zwaarder was dan het vele vlees eten waren de vele massages! in twee dagen tijd heb ik welgeteld een volledige massage gehad, maar daarnaast ook nog 3 nek en rug massages, 3 arm massages en twee voetmaggages... ik ben nu dus wel lichtelijk massagemoe (bestaat dit woord volgens de van Dale?), maar wel een ervaring rijker! De massages waren deel van de vele beauty behandelingen die ik als hippe vrouw onderging. we hebben bijvoorbeeld ook ons haar laten wassen voor 1 euro, want zelf je haar wassen kan echt niet als hippe rijke hongkongse!

Om het resultaat van deze twee zware dagen te vereeuwigen hebben we een foto-shoot gedaan, doen ook veel vrouwen hier. Wij kozen voor de traditionele kledij om er als echte aziatische dames uit te gaan zien (voor chi iets gemakkelijker dan voor mij, haha... vandaag zei het meisje van het guesthouse tegen chi; 'you look like chinees' :)..). De andere meiden die ook bezig waren met een shoot hadden heel andere kostuums uitgekozen, naja kostuums, het waren meer wat niets verhullende doekjes en lapjes... ik dacht dat alle aziatische vrouwen zo netjes waren, maar hier is dat wel anders. Denk dat ze met deze foto's willen gaan doorbreken als china's next top model.
vervolgens in de make-up, iedereen was erg enthousiast over mijn blauwe en vooral grote ogen, ze vonden het zo mooi! Een uur en heel wat make-up en haarstukken later (ik kreeg een ponny!! ik voelde me net Ushi van Dijk, haha) mocht ik naar de fotograaf. Chi ging eerst voor de camera, zodat ik kon zien wat de bedoeling was want de fotograaf sprak alleen chinees. Maar dat bleek eigenlijk geen probleem; ik keek naar de plek waar hij heen wees, deed globaal de houding na die hij voor deed, en lachte als hij lachte (hij lachte heel erg overdreven, dus ik schoot vanzelf in de lach, en met dat spontaan lachen zat het dus wel goed). Het resultaat was eigenlijk gewoon heel cool. Ik zal later een voorbeeld op de site proberen te zetten, maar ik het internetcafe (cafe?? eerder een sporthal, er staan hier minstens 300 computers, en jongeren zitten hier 24 uur per dag te gamen schijnt) hebben ze geen cd-rom, dus kan de officiele foto's niet uploaden.


gisteren zijn we vertokken bij Yvi, en het 'echte' backpacken is begonnen. Wel met een extra tas, want de tante van chi kon ons uiteraard niet zonder een berg proviant voor in de trein laten vertrekken. noodels, fruit, rijst, noem maar op... en een zak vol gedroogde bloemen, want de chinezen zijn dol op bloementhee als jasmijn, dus de komende weken hebben wij thee (we kregen zelfs een theepot mee, altijd handig in je backpack ;)

In Nederland alles goed? leuke nieuwtjes moeten jullie me wel mailen :)!! tot de volgende keer!

xx maaike

  • 23 Maart 2009 - 14:59

    Sandra:

    Geweldig verhaal maaike! Klinkt erg leuk allemaal! Have fun en sterkte met backpacken, na al dat hippe rijke gedoe! Terug naar de primitieve staat van de backpacker!

  • 23 Maart 2009 - 16:35

    Marry:

    kick Maaike, ik wil je wel graag zien als chinese schone, vewel plezier verder met je avonturen

  • 23 Maart 2009 - 20:36

    Sanne:

    Jullie verhalen klinken geweldig allemaal!! :) Ik moest wel even moeite doen om jullie te herkennen op die foto hoor! Geniet ervan!
    X San

  • 24 Maart 2009 - 11:29

    Eefje:

    Maaik wat ben je prachtig op die foto! Heel leuk om weer te lezen.
    Geef Chi een dikke knuffel van me. Het is stil zonder jullie! Morgen zal ik namens jou iedereen mee naar de Einstein sleuren. Geniet ervan daar! XX Eef

  • 24 Maart 2009 - 12:54

    Carina:

    Hahahah, wat een leuk verhaal. Super coole foto! Ik doe mee voor de prijsvraag en denk dat het een op hol geslagen aapje is... En heb ik een fotoshoot in China-style gewonnen? Heel veel plezier, groetjes aan Chi! Van leuke verhalen hier hou ik je natuurlijk op de hoogte, maar mij avonturen overtreffen de jouwe nog niet dus ik hou me gedeisd. Wie weet heb ik binnenkort nieuws over een 5.5 voor Data...?! Have fun! Kus Ca

  • 24 Maart 2009 - 17:56

    Paulien:

    Hoi maaike, je bent onherkenbaar op de foto.....

    naar welke plaats gaan jullie nu?

    xxxxx

  • 25 Maart 2009 - 07:23

    Kim:

    LOL die foto haha xD
    Jullie zijn wel de twee avonturiers he! Leuk dat jullie zoveel meemaken daar en succes met de backpacks slepen :P ik wil me wel wagen aan de prijsvraag: ik zeg een hond achter glas? :P

    X Kim
    PS. Ik kon mezelf niet beheersen en heb die canon 1000D gekocht. Maar ik heb al fotos gemaakt en hij is het waard! :D

  • 25 Maart 2009 - 07:49

    Kim:

    LOL die foto haha xD
    Jullie zijn wel de twee avonturiers he! Leuk dat jullie zoveel meemaken daar en succes met de backpacks slepen :P ik wil me wel wagen aan de prijsvraag: ik zeg een hond achter glas? :P

    X Kim
    PS. Ik kon mezelf niet beheersen en heb die canon 1000D gekocht. Maar ik heb al fotos gemaakt en hij is het waard! :D

  • 25 Maart 2009 - 08:16

    Madelon:

    Hey Maaikie,

    Klinkt weer super allemaal! Maar toch las ik met enige verbazing over al die massages. Dat is toch niks voor jou? Massagemoe kon ik trouwens niet vinden in de van Dale.
    Wat zien die kippenvoetjes er heerlijk uit. Echt een delicatesse! Nou geniet nog even! x madelon

  • 26 Maart 2009 - 10:32

    Rosalie:

    Hoi Ushi,
    Wat een mooie foto zeg! echt grappig. Ook wel stoer dat je allerlei soorten voedsel aan het proberen bent.. Ik ben benieuwd waar jullie nog naar toe zullen reizen.. Have fun!

  • 26 Maart 2009 - 13:52

    Jo & Arie:

    Wooooooooow Maaike ben jij dat?!?!?!?
    Whaaaa!! Geweldig!!!! :-D echt onherkenbaar! Als je er niks had bij verteld dacht ik dat het gewoon een hip chineesje was ;)

    Echt cool wat jullie allemaal gedaan hebben.

    je mag Arie wel lenen hoor.. zal ik hem komen brengen?!?! (JA JA JAAA!!!) wou dat ik daar ook was joh, klinkt allemaal super...

    Hmm massagemoe, daar kan ik me nou niks bij voorstellen. ;)

    Have fun nog!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

china

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2009

chaos in china

28 Maart 2009

de stad uit

23 Maart 2009

Ushi van Rijn

18 Maart 2009

chi voor en chi na

14 Maart 2009

Hongkong
maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 45519

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: