Funny Philippines! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van maaike - WaarBenJij.nu Funny Philippines! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van maaike - WaarBenJij.nu

Funny Philippines!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

13 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Deze keer wat observaties van in mijn ogen grappige situaties.

Trein-duwers
Rond spits uren kan het druk worden in Manila, en niet zo’n klein beetje ook. De stad heeft een gigantisch transport probleem en de rijen naar de metro kunnen enorm lang worden. Als je dan eenmaal op het perron bent aanbeland staan er overal medewerkers die de boel in de gaten houden. Met grote megafoons roepen ze van alles om, ik versta er alleen weinig van. Voordat de trein er is moeten ze zorgen dat de dringende massa niet van het perron af valt op het spoor, maar zodra de trein er is moeten ze deze zelfde massa wat aanduwen en vervolgens proberen de deuren van de metro dicht te krijgen. Als de metro aankomt heb ik vaak het idee dat hij al vol is, maar niets is minder waar, gewoon duwen, en er passen er altijd nog wel wat meer bij. De Filipinos ondergaan dit proces met een lach, zoals ze altijd doen. Dus ja, wat doe je dan.. gewoon mee lachen :)

Verkopers
Wij zijn druk bezig om naar een shopping mall te verhuizen met ons kantoor. Naast ons zit een bedrijfje dat appartementen aan de man probeert te brengen… en ze zijn zeer hardnekkig. Dagelijks wordt er geopend met zo’n 30 medewerkers die enthousiast worden gemaakt voor de aanstaande verkoopdag. Vervolgens wordt iedereen die zich die dag in de mall begeeft door minimaal 5 personen aangesproken met de vraag of je een appartement wilt kopen. Ik vraag me af of er ooit iemand in een mall besluit van, ‘ach ja, waarom niet, laat ik in plaats van nieuwe sportschoenen een appartement kopen’, maar wie weet, de aanhouder wint!

Gelukzoekers
Ik zie de Filipinos als gelukzoekers. Ze hebben zeker niet allemaal het leukste leven, maar ze blijven wel altijd optimistisch! Overal ontmoet je weer vriendelijke mensen, en er is een sterk geloof dat het beter gaat worden. Een paar weken geleden kreeg mijn gastgezin de te horen dat er ergens in in de wijk Intramouros een briefje van 100 dollar verstopt was. Dus de man van het gezin ging direct naar deze wijk en zocht de hele dag. Er was bekend gemaakt dat het in een bierflesje zat in een boom, dus er werden heel wat bomen beklommen. Uiteindelijk helaas niks gevonden, maar er werd wel direct een dag voor vrijgemaakt :).
Niet iedereen ziet Filipinos overigens als geluks-zoekers. Pas las ik ergens dat volgens vele onderzoeken Filipinos een van de meest gelukkige mensen ter wereld zijn, maar zo zegt de schrijver ‘for Filipinos, happiness isn’t a goal; it’s a tool for survival’. Vrolijk zijn om maar te overleven, zit wel wat in. Zo zag ik laatst een filmpje op het nummer ‘Happy’ van Pharrell Williams waarop typhoon victims vrolijk zingen ‘like a room without a roof’ terwijl ze dansen tussen de brokstukken…. De slogan van de Filipijnen is dan ook niet voor niets ‘It’s more fun in the Philippines’, en de nationale fastfood keten heet hier JolliBee (de vrolijke bij).

Kaas-gaaf
Geloof het of niet, maar de Filipinos zijn gek op Kaas! (en op suiker, dus de meeste kaas is wel zoet, maar dat doet er niet toe..). Overal wordt kaas bij gedaan, crispy cheese chicken bij de fastfood keten, cheesy spread voor op brood, en jaja Kaas ijs! Iedere dirty-icecream verkoper hier heeft ongeveer 4 smaken ijs in zijn wagentje, en één daarvan is toch zeker kaas. In Halo-Halo, een populair dessert hier, worden ijs, bonen, fruit, en kaas-snippers gecombineerd, genieten! Toen ik vertelde dat er (naar mijn weten) in Nederland geen kaasijs bestaat werd er zeer verbaast gereageerd.

De rest van alle grappige verhalen volgt later. Nog maar een maandje hier :(, de tijd vliegt. Nog maar volop genieten dan. Donderdag naar een groot cultureel festival en het weekend naar het eiland Palawan, heel benieuwd!

Xx Maaike

  • 13 Mei 2014 - 14:05

    Paulien:

    geweldige verhalen Maaike, probeer ket kaarijs recept eens te achterhalen, kunne we het doorgeven an de ijsboerderij.

    ik ben blij dat het "nog maar een maand" is.

    kusje

  • 14 Mei 2014 - 00:19

    Jan Van Den Broek:

    Kaas-ijs, fantastisch!

    Goed verhaal weer, ik zeg niet dat ik jaloers op je ben want reizen zit niet in mijn bloed (en zal er nooit inkomen ook!), maar je doet wel een schat aan ervaringen op!

    Nog heel veel succes en een prettige, leerzame reis verder!

  • 16 Mei 2014 - 13:51

    Chi:

    Hahahah hilarisch Maaik! Heb je wel kaas ijs geprobeerd? Vind ik toch wel echt iets voor jou hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 45462

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: