' wandelen' in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu ' wandelen' in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu

' wandelen' in suriname

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

04 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Met koninginnenach een superfout feestje gehad op het strand waar wij uiteraard fout gekleed naar toe gingen (orangje en glitter) Er was een prijs voor de foutst gekleedde persoon… Maar helaas waren de orangje balonnen aan mijn voeten en Rosalies oranje start niet voldoende… Ons uiteraard prima vermaakt, op de foute dansvloer.
De eerst uren van koninginnendag geshockt achter de tv gezeten, gekeken naar wat er zich in Nederland had afgespilt, smiddags de stad in gegaan: vrijmarkten, orangje, broodjes kroket en muziek. Op het plein was het een Hollands bolwerk: Jan Smit, Marco en alle andere hollandse helden kwamen voorbij....
Ik vond de caraibische lifeband aan de andere kant van de stad eigenlijk leuker, maar een paar meezingers mochten uiteraard niet ontbreken.

Naast dit Hollandse feestje ook een Antilliaans zeilfestijn meegemaakt, drie dagen lang was het Sami Sail: zeilwedstrijden tussen verschillende eilanden. Dat de nadruk niet echt op het zeilen lag, was echter al snel duidelijk. Toen wij een vrouw vroegen hoe laat het zou beginnen antwoordde zij een uur of zes, lekkere hapjes en drankjes en feest tot in de late uurtjes... Smiddags zeilen ze ook nog, maar dat stelt niet zoveel voor.

Later deze week baai-gehopt, verschillende baaien bekeken om vervolgens op het noordpunt van het eiland bij grote knip te belanden. Op Curacao zijn veel baaien met betaalde toegang. Dit geld wordt gebruikt om het strand te onderhouden, maar met gevolg dat deze stranden minder toegankelijk zijn voor lokals die dit niet kunnen betalen of worden afgeschrikt door de massa’s toeristen. Ook mag er op deze betaalde stranden geen eten van buitenaf worden meegenomen, waardoor je vastzit aan Friet van Piet, Kroket van fred.
Grote knip is een vrij toegankelijk strand en de sfeer is er dan ook duidelijk anders. Geen netjes gerangschikte rijen met bedjes, maar her en der een picknick tafel met hierom heen hele families met koelboxen, bergen kinderspeelgoed, bbqende mannen en luidlachende vrouwen. Je kleding hang je gewoon in een boom en de varkenstjes komen savonds de struiken uit om delaatste restjes op te eten.
Mijn boek had ik dus wel thuis kunnen laten want hier kan jeje uren vermaken door om je heen te kijken. Ik was met mijn nog steeds witte huidje erg blij dat wij een picknicktafel (lees schaduw) hadden bemachtigd. En dit leverde tevens een lachwekkende middag op. Al snel voegde zich een groep jongen met een koelbox vol alcohol bij ons aan de tafel. Echt helder waren ze niet meer maar des te grappiger de uitspraken.

Als we aan lezen toekomen verdiepen we ons met namen in Suriname. We weten inmiddels dat wandelen een heel ruim begrip is: een ontspannen tochtje, lopend, fietsend of met de auto ;). En dat wij ons morgen per boembus zullen verplaatsen richting Galibi.

Gisteren zijn we richting Suriname gevlogen . IN het vliegtuig begon het al goed mdt een loterij, maar helaas vielen wij niet in de prijzen en hoeven jullie je dus geen zorgen te maken dat we nog een maand langer wegbliven (de prijs was een ticket).
Verder zijn we van plan om de jungel in te gaan, dus misschien laat ik niet veel van me horen, alhoewel er hier in Paramaribo wel stopcontacten in de bomen hangen, dus wie weet vinden we wifi in de jungel.
Wij gaan nu verder met Paramaribo ontdekken, mooie koloniale panden en chillen aan de waterkant (indien je de goede kant op loopt, want anders is het stervens druk).

Veel plezier in Nederland en tot het volgende bericht

liefs maaike (alias jamaica)

• 04 Mei 2009 - 17:35

Su:

Jungle tours, chillen aan de suri rivier, struinen door Paramaribo, klinkt helemaal goed! Geniet van jullie reis enne kies je ook even een toepasselijk outfitje voor in de jungle?

• 04 Mei 2009 - 18:43

Marry:

klinkt goed fout voor antropologen allemaal, wel lachen hoor, trouwens blijf de blik gericht houden op de bosjesmannen, we wachten vol spanning op sappige avonturen, tijdens Jos zijn jungletocht stortte het hele bouwwerk in waar de hangmatten voor de nacht aan waren bevestigd, dus neem ook hamer en spijkers mee....veel plezier

• 04 Mei 2009 - 18:44

Marry:

he su je bent wel echt een stadse he wil je ze nu echt in een trendy outfit of bedoel je gewoon lelijke lange broek en blouse met lange mouwen en tropenhelm???

• 04 Mei 2009 - 18:47

Nathalie:

Hoi Maaike,
    Zo te lezen gaat alles goed en is het lekker relaxed. Ik ben vandaag terug uit Lviv en heb een leuke vakantie.

• 06 Mei 2009 - 12:02

Iris:

Hee maaike!
    Jullie hebben het zo te horen erg naar jullie zin! Veel plezier daar, zorg dat jullie gezond en wel uit de jungle terugkeren en we kijken uit naar je thuiskomst!
    xx