tot je knieen in de modder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu tot je knieen in de modder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu

tot je knieen in de modder!

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

23 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Na 60 km fietsen rondom Paramaribo besloten we met de bus naar Nickirie te gaan, 5 uur hobbelen later kwamen we in de tweede stad van Suriname aan. Deze ‘wereldstad’ was de trotse bezitter van maarliefst EEN kruispunt!! En wat voor kruispunt, het is jammer dat ik geen foto kan laten zien... het was een mooi stukje techniek; allevier de wegen van het kruis hadden een stoplicht voor zowel auto’s als voetgangers, en ze functioneerde ook nog ;) Hiernaast was het kruispunt 4 prachtige witte zebra’s rijk, en mooi witte belijningen op de weg. 20 meter verder hield de belijning weer even abrupt op als die begon... en eigenlijk vroeg je je ook af waar dit kruispunt goed voor was. Heel af en toe stond er een auto keurig te wachten voor het rode licht.. terwijl er van geen van de andere drie wegen enige (water)kip te bekennen was. Dit was duidelijk de trots van het dorp..o,nee het was een stad (maar ik denk dat stoppwijk groter was ;) ).

In Nickirie op zoek naar waterkippen (kaaimannen). Met een boot naar BigiPan gevaren. Dit varen bleek lastiger dan verwacht. Halverwege was er een grote blubberheuvel waar de boot overheen moest. Het resulteerde erin dat Rosalie en ik samen met de bootsman en de gids tot onze knieen in de blubber stonden om de boot over de helling te slepen (Mies maakte de foto’s, haha). Maar eenmaal op de heuvel mochten wij in de boot gaan zitten om naar beneden te glijden :)..! Hier wel meer dan 10 waterkippen gespot, gelukkig. Wij waren namelijk in al onze tijd in de jungle geen kaaiman tegen gekomen, of wij keken toevallig de verkeerde kant op. En vrienden van ons die in de stad verbleven zagen daar doodleuk een kaaiman voorbij drijven in de rvier door de stad!

Na Nickirie toch weer op onze stalen rossen gesprongen (jaja, het is me gelukt de rest over te halen!) en richting het pitoreske Domburg te fietsen. Hier overgevaren naar de oude plantage daar in de buurt waar we lekker over zandpaden hebben gefiets en volgestopt zijn met sinasappelen door lokale oma’s. Deze plantage had geen elecktriciteit werd gezegd, maar overal was wel straatverlichting... vreemd dachten wij... wat bleek, de lataarns stonden er al, maar voor een aansluiting ervan op het stroomnetwerk moest gewacht worden op de volgende verkiezingen.. want dan zou er ‘gevochten’ gaan worden om stemmen, en elecktriciteit is een goed middel om stemmen te winnen.
Uiteindelijk naar een klein strandje gefiets en daar heerlijk geluierd en bijgebruind (hmm, de andere bruinden bij en ik bleef angstvallig in de schaduw ;) ). ’s Avonds overnacht in onze hangmatjes, dat ga ik wel missen hoor!

In de stad lekker genoten van een kaaiman op ons bord, best wel apart, en idd meer een kip.. een waterkip :)..
Nu lekker uitrusten en morgen naar colakreek, een meer met water als cola, ben benieuwd of het ook smaakt als cola!

Ik ga nu genieten van mijn laatste bakbananen en rijst met kip. Lekker! En dan maandag naar curacao terug

O, ja Vera, ik had deze keer ook een wit shirt mee, maar die is nu ook alles behalve wit meer, haha, moest meteen aan India denken!

Ik zie jullie begin juni. Kom de 29ste aan
Kus maaike

p.s iedereen die ook de berichten van rosalie leest... ik ben echt niet zo'n nachtspook als zij zegt!! ik slaap idd veel in de bus waardoor ik 's nachts actief ben... maar die andere twee gaan gewoon veel te vroeg slapen... en dan ga ik spoken, haha... tot de waterkip mij wakker kraait.. o, nee kippen kunnen helemaal neit kraaien, maar of er ook waterhanen zijn?!

• 24 Mei 2009 - 07:23

Nathalie:

Hoi Maaike,
    heb je nog last van vliegjes gehad in Nickerie? Of was het daar nog te vroeg in het seizoen voor? Leuk wat je allemaal meemaakt.
    Groeten

• 24 Mei 2009 - 08:12

Marry:

goed maaik dat je die luie meiden op de fiets gekregen heb en dan durven zij te beweren dat jij de slaapkop bent, laat je niet gekmaken hoor, super die fietstocht al het luie antropologenzweet eruit...

• 24 Mei 2009 - 12:21

Paulien:

nog maar 5 nachtjes slapen......

kusjes

• 24 Mei 2009 - 21:33

Chi:

Ha Maaike!
    Hier een berichtje uit LA! Ben net aangekomen en heb me al in mn kamer geinstalleerd.. hier is het prachtig warm en zonnig gelukkig, dus ben niet zo heel erg jaloers meer op je :P

Je moet wel foto's van die kippen laten zien hoor! ben erg benieuwd!