groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu groeten uit de rimboe - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu

groeten uit de rimboe

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

17 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Groeten uit de rimboe!

Suriname is super! Ik kwam hier voor vakantie, maar had stiekem al wel in mijn hoofd hier volgend jaar misschien onderzoek te gaan doen, en zoals het er nu naar uitziet zou dat best wel eens kunnen gaan gebeuren.

Afgelopen week in bovensuriname geweest, ligt zuidelijker dan paramaribo, maar is wel hoger want je gaat tegen de stroom van de rivier in. We gingen vanuit ‘de stad’ (er is idd maar 1 stad hier, de rest zijn slechts dorpen) met de jumbo naar het zuiden. De jumbo is een onderstel van een vrachtwagen met een soort cabine erop met banken erin... je raad het al niet erg comfortabel, maar wel goedkoop, dus wij waren in deze jumbo te vinden ;). De heenweg zaten we bij de chauffeur in de cabine, we dachten dat dit de beste plekken waren... maar viel wat tegen want 7 uur met je knieen knel zitten is niet echt prettig, en heeft beurse knieen tot gevolg. De terugweg dus voor de normale plekken gekozen, je verlaat de bus dan zonder beurse knieen, maar wel lichtelijk door elkaar geschud en oranje van al het stof, haha... je haar wodt daar ook echt heel leuk van, het staat zomaar omhoog zonder dat je gel nodig hebt!

Vanuit Atjonie de rivier op, het is daar echt heel mooi. Overal kleine dorpen met aan de oever van de rivier veel mensen die zichzelf staan te wassen, hun afwas doen of kleding schoonschrobben op een steen. Al snel stonden wij hier tussen, en het was geweldig. De mensen zijn zo vriendelijk! Overal konden we slapen, en mensen wilden voor een kleine vergoeding voor ons koken. In ‘de stad’ werd ons verteld dat wij nooit alleen de rivier op konden omdat je nergens zou kunnen slapen en er ook geen eten en drinkwater zou zijn... niks van dit bleek waar. Het was een smoes van de ‘hosselaars’ die geheel verzorgde tours proberen te verkopen.
Een super tijd gehad in alle dorpen. Kennis gemaakt met de gewoontes daar. Gedanst met de mensen (en hiermee ook het hele dorp weer een leuke dag bezorgd doordat ik zelf ook even mijn dans ‘talent’ heb laten zien ;) ). Door de jungle gebanjerd met onze kapmessen, in een stoomversnelling gezeten voor een heerlijke massage, videoclips gekeken en naar de boemboxen geluisterd.. want ja hier is ook gewoon stroom, en met een beetje knutselen zelfs internet :). Om 23.00 gaat alle stroom weer uit en is het heerlijk stil. Je kunt lekker lezen bij een kaarsje of een olielamp of vanauit je hangmat naar de sterrenhemel kijken... ik zie mezelf hier zeker terug komen!

Het laatste dorp wat we bezochten lag aan het stuwmeer. Dit is een plek waar 50 jaar geleden nog vele dorpen waren, maar deze dorpen zijn allemaal noodgedwongen verhuist om plaats te maken voor het meer. Het is een bizarre plek. Heel mooi...maar ook een beetje luguber. Overal steken hoge dode boomstammen boven het water uit, en de plaatselijke bevolking weet nog dat hun oude begraafplekken (en hiermee de geesten van voorouders) onder dit meer liggen... en aparte plek dus om te zijn. Wij hebben hier gevst naar piranyas... we dachten het is eten of gegeten worden... dus kozen wij voor het eerste!

Na de dorpen aan de rivier naar brownsberg vertrokken. Hier zijn we flink afgezet... die mensen die daar werken zijn niet de vriendelijkste laat ik het maar netjes zeggen. Maar wel een mooie tijd gehad. Twee watervallen bezocht, en dieren gezien als een slang en een grappig beestje dat ze hier een konijn noemen, maar totaal anders is dan een konijn ;). Rosalie en ik hebben ook bij de tweede waterval een kaaiman gezien zonder dat we dit zelf doorhadden..... Er was een grot die erg donker was. Ik dacht slim te zijn door er een foto van te maken met flits om de vleermuizen in de grot te kunnen zien. Op de foto’s zag ik we twee oplichtende oogjes, dus ik wilde nog bijna naar binnen gaan.... maar later bleek dat dit geen vleermuisoogjes waren... maar die van een kaaiman!

Na ruim een week weer terug naar Paramaribo... de urban jungle. Hier meteen gaan shoppen (ja, heel erg ik weet het, en totaal niet antropologisch verantwoord..). de eerste winkel verlieten we 2 uur later, en 8 paar schoenen rijker (nee bij 8 paar krijgt u geen korting, alleen bij 12 paar, hilarisch)!!! En dan allemaal volhouden dat we alledrie niet van shoppen houden! Ook lekker aan de cocktails en ijsjes gegaan om van onze zware dagen in de jungle bij te komen :)... en nee geen leuke mannen gespot in de jungle... ik had wel een zuigzoen...maar die was van Mies omdat ik gestoken was door een vreemd beest en zij dat wel even uit zou zuigen, haha. Maar verder geen last gehad van de steek (wel van de zuigzoen, haha ). En Mies was bijna uitgehuwelijkt aan een oude man (door Rosalie)... ze kon zijn derde vrouw worden, en haar kostgrondje (klein tuintje in de jungle) zou onderhouden worden door zijn tweede vrouw, want dat zou Mies vast niet kunnen.

Nu even gaan bijkomen van 60 km fietsen, ik vond het weer helemaal leuk. Nu proberen die meiden over te halen nog twee dagen te gaan fietsen... ik laat ze eerst wel even bijkomen van de zadelpijn voor ik het voorstel ;)

Is het bij jullie al een beetje zomer... ik hoop het! Anders zal ik een beetje van deze tropische hitte naar jullie sturen (gevoelstemp is soms 44 graden!). ik wens jullie allemaal veel succes met studie, werk, sporten (mieden van de Casa!!), terrasjes pakken... en niet te veel stress... dat leer ik hier wel; relax!!

Ik zie jullie snel, kus maaike

  • 18 Mei 2009 - 04:44

    Marry:

    leuk wakker worden op de maandagochtend met van die gezellige berichten. Ik heb een vroege dienst dus vandaar dat ik al zo vroeg uit mijn hangmat ben. tot snel

  • 18 Mei 2009 - 06:31

    Carolien:

    Hi Maaik,

    Wat een fantastische verhalen weer allemaal zeg! Erg leuk om te lezen!

    Geniet er nog even van de laatste 1,5 week!

    xxx Caro

  • 18 Mei 2009 - 08:15

    Carina:

    Ej chickies!
    Ben nu echt jaloers op jullie hoor. Ow wat was ik er graag bij geweest! Maar ik ben nog hard aan de studie. Hoop echt dat ik het haal, want heb steeds meer zin in de master in Utrecht. Liza Nell is ineens zwanger en kan me niet meer begeleiden met BA thesis. Nu dus Bart aan het strikken, maar die gaat in juli en augustus zelf onderzoek doen. Dus zit m wel een beetje te knijpen. Maar zal je advies opvolgen Maaik, relax... Groetjes aan Roos en Mies. Heel veel plezier daar, geniet ervan en doe voorzichtig! Xx Caatje

  • 18 Mei 2009 - 08:26

    Chi:

    Ha Maaike!
    Wat een vette verhalen allemaal! Ik wil met je mee volgend jaar! ;)
    Ik vertrek zaterdag al naar LA en vind het wel beetje spannend zo..
    Veel plezier nog en een goede reis terug!

    p.s. je mag me opzoeken hoor in die 3 weken dat je vrij bent! :D

  • 19 Mei 2009 - 19:16

    Gert-Peter:

    Hoi Maaike,

    Veel avontuur toegewenst in Suriname.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

curacao en suriname

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2009

nagenieten

23 Mei 2009

tot je knieen in de modder!

17 Mei 2009

groeten uit de rimboe

07 Mei 2009

'hosselen' in suriname

04 Mei 2009

' wandelen' in suriname
maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 45479

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: