'hosselen' in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu 'hosselen' in suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maaike - WaarBenJij.nu

'hosselen' in suriname

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

07 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Hosselen dat is wat wij de afgelopen dagen hebben gedaan hier. Hosselen betekend overleven en alles lekker low budget doen. Suriname blijkt wel even andere koek dan india of thailand waar het wemelt van de backpackers en je dus overal goedkope overnachtingen en vervoer kunt regelen. Hier boeken de meeste mensen tours... en dan betaal je ook een hoge prijs, en hosselaars als wij doen daar eigenlijk niet aan ;)

Als hosselaar heb je echter wel de nodige connecties nodig en uiteraard moet je vaak een beetje wachten. De tweede dag hier zijn we met de staatsbus richting het oosten gegaan om daar schildpadden te zien. De staatsbus is al een ervaring op zich. Wij waren er uiteraard ruim op tijd, en een man zou ons wel roepen als de bus er was; ‘een beetje wachten meisjes’. Mies kreeg het echter op haar heupen en sprak wat mensen aan, dit leverder ons uiteindelijk op dat we de bus al in konden voor hij bij de officiele halte was. Een voordeel was dat wij hierdoor niet hoevden te duwen, trekken, schreeuwen en vechten voor onze plekken. Want zodra de bus op de officlele plek stond werden en tassen door de ramen naar binnen geduwd en beukte iedereen zich een weg naar binnen, wij zaten heerlijk van dit tafereel te genieten ;)

In Albina kwamen wij toevallig de kapitein van een van de indianendorpentegen, en wij konden wel met hem mee naar zijn dorp. Deze kapitein was wel een echte buisiness man en vroeg uitereerd een behoorlijke prijs voor dit vervoer en de overnachting in een hangmat, maar dit was alsnog vele male minder dan wat je met georganiseerde tours betald. En als je met de kapitein meereist krijg je ook wel wat! De kapitein is trouwens niet het oorspronkelijke dorpshoofd, maar een aangesteld persoon die zaken met de regionele en nationale overheden regeld, deze man had ook gestudeerd, en vertok laten deze week naar belgie!
De overnachting in een hangmat was een hele ervaring! Eerst bleek dat we wel een hangmat hadden, maar geen touw om hem te bevestigen (wij avonturiers op sokken ;) ), en daarna dat die dingen vreselijk kraakten toen we er in gingen liggen... chineese kwaliteit volgens kapitein Ramses... we zullen zien, 1 nacht hebben we overleefd

In Galibi (het dorp) heerlijk gerelaxed tussen de bewoners, ook een dierentuintje bezocht waar ik meteen een wurgslang om mijn nek gelegd kreeg, heel apart...maar ik hossel wel door ;) en ’s avonds met een boot richting de legstranden van schildpadden. Wij hadden het geluk meteen al een schilpad aan land te zien komen, echt een superervaring, zo’n groot beest (ze waren echt groot, had ik niet verwacht). Later ook nog een schilpad eieren zien leggen en wat met de bewakers gepraat die de legstranden beschermen tegen jaguars, stopers en flitsenden camera’s van toeristen.

op de terugweg nog even steikem zonder visum over gevaren naar frans guyana om te genieten van een stok broodje ofwel een pan du stok ;)

Vandaag per fiets alles gerelegd voor de komende dagen. We vertrekken morgen per omgebouwde vrachtwagen (ben benieuwd) naar het zuiden en vanaf daar per boot naar een dorp in de jungle... hebben net een houwer (groot mes) gekocht om de slangen van ons af te slaan, wat zaklampen en de nodige crackers om te overleven. We zullen zien of dit genoeg is :)?... als het goed is volgende week een berichtje van ons, of ik moet een knappe marron tegen zijn gekomen natuurlijk ;)

xx maaike

• 07 Mei 2009 - 22:47

Su:

Fawaka!

Knap staaltje 'going native' dames; beetje aanpappen met het lokale stamhoofd doet wonderen, maar met de houwer binnen bereik he... Haha antropoloogjes op sokken ;-)

x

• 08 Mei 2009 - 05:40

Kim:

Lol klinkt in ieder geval avontuurlijk! Veel plezier daar nog!

X

• 08 Mei 2009 - 06:33

Marry:

veel plezier maaik en succes in de jacht op die knappe Marron, geniet ervan ik ga vandaag naar een beroepenvoorlichtingsdag voor antropologen in Utrecht met Alet, wij houden t nog ff bij de theorie

• 08 Mei 2009 - 07:03

Sandra:

Klinkt goed hosselaars! Succes met het doorkruisen van de jungle!