Noodle festival - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van maaike - WaarBenJij.nu Noodle festival - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van maaike - WaarBenJij.nu

Noodle festival

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

03 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

National Holidays zijn er genoeg in Cambodja. Niet dat iedereen altijd weet waar ze voor staan, maar ach, een dagje vrij is altijd leuk zal de gemiddelde Cambodjaan denken. Vandaag is ook zo’n dag. Na wat navraag te hebben gedaan is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat er wordt gevierd. De uitleg die ik kreeg loopt uiteen van Onafhankelijkheidsdag tot het vieren van de sterfdag van Boeddha…

Vorige week werden we vanuit het project uitgenodigd voor een andere festiviteit. Wat het precies was was onduidelijk, maar er zouden noedels gegeten gaan worden dus voor ons was het al snel de ‘noedel ceremonie’. Omdat ik niet iedere dag in het dorp ben omdat ik ook in de stad voor de shop moet zorgen had ik deze ceremonie helaas gemist (ik begreep van collegae dat er idd vooral veel noedels gegeten werden).
De volgende dag werd ik echter uitgenodigd door een van mijn Cambodjaanse collega’s om bij haar thuis noedels te gaan eten voor lunch, en daarna naar het dorpsfeest bij de tempel te gaan. Er werd mij duidelijk dat er een feest was dat van dorp naar dorp reisde, iedere dag was er feest in een van de omliggende dorpen, en dit betekende ook dat er steeds een paar van de leerlingen niet waren op school. Ik was erg benieuwd naar het festival, en hoopte dat ik goed gekleed was. Ik had een lange broek en een shirt met mouwen aan dus dacht dat het wel goed zou zijn, maar de mouwen waren niet heel lang, en wie weet was het een religieus festival…
Eenmaal op het feestterrein werd mij echter al snel duidelijk dat ik zwaar underdressed was!! Het hele dorp had blijkbaar zijn meest sexy outfit uit de kast getrokken, haha. (Normaal gaat iedereen hier erg bedekt gekleed) De jongeren waren het hier niet helemaal mee eens had ik het idee, en ik schat zo in dat sommige van hen hun moeder het liefst op zouden geven voor het programma van Gordon 'Hotter than my Daugther’ ;)
Er werd flink gedanst, en de ene outfit toonde nog meer bloot dan de ander. Ik was verbaast maar het was heel leuk om mee te maken! Uiteraard wat leuke foto’s voor jullie.

Ik heb de afgelopen weken ook goed nagedacht over mijn verblijf hier. Ik zou graag blijven na April, en de NGO had me ook gevraagd of ik hier interesse in had. Helaas heb ik door de gezondheidssituatie van mijn vader toch besloten terug te gaan in April, ik wil ook graag tijd met mijn familie doorbrengen. Ik ga nu dus genieten van mijn laatste twee maanden hier.

xx

• 03 Februari 2015 - 12:24

Tineke Westerman:

Heel spijtig dat het zo loopt. Fijn. Voor je ouders dat je naar huis gaat. Ze hebben veel steun aan je.
    Veel sterkte met alles!

• 03 Februari 2015 - 12:42

Broertje Geert:

Heey zussie. leuk om te lezen joh :) haha
    Net de zwarte cross maar dan met noodels en zonder motoren haha.
    Ook heb je daar geen last dat je het gras kapot loopt..
    Maar een festival is altijd goed.
    Geniet ervan. tot snel

xx

• 03 Februari 2015 - 17:17

Marry:

Lastig he die dilemma's maar ik kan je keuze goed begrijpen. Sterkte.

• 03 Februari 2015 - 18:20

Paulien En John:

Wij zijn heel blij, en super trots op je, je bent een schat! xx