Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van maaike - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van maaike - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg maaike

14 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Maaike wat ben je eigenlijk aan het doen? Dit is een vraag die ik regelmatig krijg de laatste tijd, dus het is hoog tijd voor een blog!

Vorige week zondag ben ik vertrokken naar Cambodja. Ik zal de komende vier maanden gaan werken in het stadje Siem Reap. Deze plek ontvangt jaarlijks enorm veel toeristen omdat het dichtbij Ankor ligt, een erg bekend Khmer tempelcomplex dat o.a. bekend is geworden van de film Tomb Raider. Ik ben waarschijnlijk de enige niet Cambodjaan in Siem Reap die al twee keer in het stadje is geweest en nog geen Ankor tempel heeft gezien ;)

Maar Goed wat ga ik hier doen? Ik ga me bezig houden met de verkoop van producten gemaakt door locale vrouwen in een naaiprogramma. De producten worden op het moment verkocht in meerdere kleine winkels in Siem Reap, maar er zijn plannen om een eigen winkel te openen… en dat ga ik doen!

Deze week ben ik, nadat ik kennis heb gemaakt met iedereen hier, meteen aan de slag gegaan en heb ik schilders en technische lui gezocht. Als het goed is gaan ze volg week de ruimte klaar maken. Daarnaast ben ik bezig met het bekijken van het assortiment van producten, het kennismaken met de vrouwen die produceren, langs gaan bij de winkels die al verkopen, het uitkijken naar meubels voor in de winkel en socializen met de winkels en restaurants in de straat waar onze winkel ook zal komen. Het is een leuk straatje met echt mooie winkeltjes die goede producten verkopen. Best een verademing, omdat veel van de shops hier in Siem Reap echt goedkope ‘rommel’ verkopen. Aan mij de taak om de winkel dus ook de uitstraling te geven van een fijne winkel waar je graag naar binnen gaat om producten tegen een eerlijke prijs te kopen. En dit alles met een laag budget, een leuke uitdaging. Ik heb er enorm veel zin in! En wie heeft er ooit gedacht dat ik commercieel manager zou worden ;)

Het doel is natuurlijk om veel producten te gaan verkopen. Op deze manier kunnen er wellicht meer vrouwen voor ons gaan werken (eerlijke prijs voor hun werk, en training) en is er meer winst; welke naar de educatieve kant van het project gaat (60 kids krijgen scholing). Er is nog veel te doen, dus ik zal me niet hoeven vervelen de komende 4 maanden!

Mijn eerste les Khmer heb ik ook gevolgd, dit omdat de vrouwen die de producten maken geen Engels spreken. Toen ik ze deze week ontmoette en ze wilde uitleggen dat ze de stoffen goed op moeten bergen omdat de ratten er anders aan gaan knagen zat er niets anders op dan een rat na te gaan doen. Hoewel ik zelf vind dat ik een goede toneelspeler ben hadden de vrouwen geen idee wat ik aan het doen was, dus een paar woordjes Khmer leren kan wellicht geen kwaad ;)

Dit was het voor nu. Op de foto zie je het pand waar ik de winkel ga maken. Ik hoop jullie over twee weken een foto te kunnen sturen waarop te zien is hoe het geworden is 

Xx Maaike

P.S Ik ben over op een smartphone… jaja wie had dat ooit gedacht… dus ben deze keer op min NL nummer bereikbaar via de Whatsapp

  • 14 December 2014 - 09:02

    Marry:

    Wat leuk Maaik. Heerlijk praktisch...ik zie uit naar t vervolg





  • 14 December 2014 - 09:41

    Marleen:

    Leuke uitdaging! En goed dat je nu over bent op de smartfoon

  • 14 December 2014 - 09:57

    Jan Van Den Broek:

    Leuk om te lezen! Veel succes als commercieel persoon. Ik heb gisteren mijn eerste Tony Chocolonely reep gekocht. Dus als marketingfiguur heb je al een succesje geboekt (is wel lange-termijn planning, maar ja :) ). Misschien trouwens alvast weer een uitdaging voor als je terug bent in Nederland om bij de Zoeterwoudse toneelclub te gaan voor wat lessen?
    Nogmaals: heel veel succes daar!

  • 14 December 2014 - 10:02

    Broertje :

    Kijk ziet er goed uit! Back pack al geïnstalleerd :) pas goed op jezelf zusje!


    We volgen je van uit het altijd zonnige superwoude

    Xx

  • 14 December 2014 - 10:26

    Vera:

    Hoi Maaik!

    Wat een leuk project! Inderdaad ook leuk dat je straks echt het resultaat voor ogen ziet! Succes

  • 14 December 2014 - 11:19

    Mireille:

    Leuk!! Goed bezig, dus het wordt de PC Hoofdstraat van Siem Reap ;)

    Veel plezier!
    xx

  • 14 December 2014 - 18:04

    Paulien:

    Hoi Maaike,

    wat een uitdaging, lekker actief, en die rat , ach dat wordt ook wel wat... blijven oefenen

    dikke kus van je papa en mama.

  • 14 December 2014 - 18:42

    Iris:

    Hi Maaik!

    Wat een leuk verhaal :) Mooie klus heb je daar te doen. Benieuwd hoe snel je die taal een beetje onder de knie hebt. Succes en ben benieuwd naar de volgende foto's van het winkeltje.

    Liefs! Ier

  • 14 December 2014 - 19:49

    Marjolijn:

    Hey Maaike,

    Ik ga er van uit dat jij als commercieel manager dit tot een commercieel EN maatschappelijk succes gaat maken! Leuk om weer je verslagen te lezen. Succes!

    Groetjes, Marjolijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja

Een winkel openen in Siem Reap

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2015

Weddingseason

03 Februari 2015

Noodle festival

18 Januari 2015

Even wat anders!

03 Januari 2015

De winkel is open!

24 December 2014

Klussen op z’n Cambodjaans…
maaike

fotoshoot

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 45445

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

04 September 2015 - 18 Oktober 2015

china

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Japan

07 December 2014 - 03 April 2015

Cambodja

18 Februari 2014 - 25 Juni 2014

Filipijnen

22 December 2013 - 02 Februari 2014

Vietnam

16 Juli 2011 - 28 Augustus 2011

china

07 Februari 2010 - 24 Mei 2010

Ghana

31 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

thailand

21 April 2009 - 29 Mei 2009

curacao en suriname

12 Maart 2009 - 07 April 2009

china

24 December 2008 - 15 Januari 2009

maleisie/ thailand

Landen bezocht: